مرگ در این جاده می تازد !

جاده سبزوار –  بردسکن درکمتر از ۲۴ ساعت ، ۴ کشته و ۴ مصدوم داشته است

میلادکلاته/ بردسکن به دلیل عبور خودروهای سواری سبک و سنگین، یکی از جاده‎های پرتردد در خراسان رضوی است که علاوه بر اتصال استان‌های جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب تردد تریلی‌ و تبادل کالا از کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی، یک محور ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی کشور هم محسوب می‎شود. این در حالی است که کم عرض بودن، آسفالت نامناسب، یک‎بانده‎بودن و وجود پیچ‌های خطرناک در کنار حجم بالای عبور و مرور تریلی و خودروهای سنگین، از مهم‎ترین عوامل وقوع حوادث ناگوار در این محور است که متاسفانه جان مسافران و شهروندان سبزواری را به خطر می‎اندازد. در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته طی دو حادثه، چهار نفر جان خود را از دست دادند و چهار نفر هم مصدوم شدند. براساس برآورد‎های انجام شده، به طور میانگین روزانه چهارهزار خودروی سواری، ۷۰۰ دستگاه تریلی و ۷۵ دستگاه اتوبوس از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به استان‌های شمالی و دیگر مناطق کشور رفت و آمد می‎کنند که متاسفانه شاهد حوادث رانندگی دلخراشی در این مسیر هستیم که نیاز ضروری به دوبانده شدن دارد.

۲حادثه و ۴ فوتی در کمتر از ۲۴ ساعت !

در دو حادثه‎ای که کمتر از ۲۴ ساعت در این محور به وقوع پیوست، متاسفانه چهار سرنشین در صحنه حادثه به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست دادند و چهار سرنشین دیگر مصدوم شدند. رئیس اورژانس سبزوار در گفت‎وگو با خراسان رضوی، با اشاره به وقوع دو حادثه دلخراش در جاده سبزوار – بردسکن، اظهارکرد: در حادثه عصر روز جمعه گذشته بر اثر برخورد دو دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ و فیدلیتی، یک سرنشین جان خود را از دست داد و سه سرنشین دیگر مصدوم شدند. غلامعباس کافی افزود: مصدومان حادثه توسط عوامل اورژانس به بیمارستان امداد و سوانح این شهرستان منتقل شدند. وی درباره حادثه دیگری که در بامداد روز شنبه گذشته رخ داد، بیان کرد: در حادثه برخورد دلخراش دو خودروی پژو پارس و نیسان با یکدیگر، راننده نیسان و سرنشینان خودروی پژو پارس که زن و شوهر جوانی بودند، در دم جان باختند. همچنین فرزند این زوج به دلیل مصدومیت به بیمارستان منتقل شد.

جاده کم عرض و پر تردد

 جان‎باختن چهار مسافر در کمتر از ۲۴ ساعت، تاکیدی بر خطرساز بودن این جاده است که چندی پیش سرهنگ علی اسلامی‎تبار، رئیس پلیس راه سبزوار، در گفت وگو با خراسان رضوی گفته بود: محور سبزوار – بردسکن یکی از ورودی‎های غربی خراسان رضوی است که بر اساس آمارهای رسمی خودروهای پنج استان جنوبی و شمال شرق کشور از این مسیر رفت و آمد می کنند. این مسیر دارای جاده‎ای کم عرض و فاقد شانه آسفالت است که جوابگوی بار ترافیک نیست و نیاز به  بازنگری در طرح مهندسی راه، اصلاح هندسی، تعریض و مرمت آسفالت دارد. رئیس پلیس راه سبزوار تاکید کرد که سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ، عامل اصلی تصادفات جاده‎ای در محور سبزوار – بردسکن ‌ است و با وجود پایش مستمر و استقرار تیم‌های پلیس راه در این مسیر، کاهش حوادث در این جاده منوط به در نظر گرفتن شرایط راه و رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است. سرهنگ اسلامی‎تبار، برای کاهش حوادث این مسیر مواصلاتی، خواستار اصلاح پیچ‌های غیراستاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعویض حفاظ‎ها و ایمنی پل‎ها شد اما راهکار دایمی آن را دو بانده شدن این محور دانست.

 جذب اعتبار ملی برای به‎سازی جاده

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل سبزوار نیز در شهریورماه امسال اعلام کرد: این جاده یکی از مسیرهای ترانزیتی، پرتردد و حادثه‎خیز خراسان رضوی به شمار می‎رود که نیازمند به‎سازی و تجدید روکش آسفالت است.  ۱۰۷ میلیارد ریال اعتبار ملی به منظور به‎سازی و اجرای عملیات روکش آسفالت جاده کوهستانی سبزوار – بردسکن جذب شده است. حسن عابدی‎پور  تصریح کرد: از محل اعتبار جذب شده، عملیات هفت هزار متر مربع لکه‌گیری هندسی و پنج کیلومتر روکش آسفالت این جاده ارتباطی در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار اجرا شده است. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‎ای سبزوار در بخشی دیگر از گفت‎وگوی خود اعلام کرده بود که طول جاده سبزوار – بردسکن ۱۳۵ کیلومتر است که ۹۲ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد و ارتقای ایمنی آن نقش مهمی در کاهش حوادث جاده‎ای منطقه خواهد داشت./خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *