مرگ در این جاده می تازد !

جاده سبزوار – بردسکن درکمتر از ۲۴ ساعت ، ۴ کشته و ۴ مصدوم داشته است
میلادکلاته/ بردسکن به دلیل عبور خودروهای سواری سبک و سنگین، یکی از جادههای پرتردد در خراسان رضوی است که علاوه بر اتصال استانهای جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب تردد تریلی و تبادل کالا از کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی، یک محور ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی کشور هم محسوب میشود. این در حالی است که کم عرض بودن، آسفالت نامناسب، یکباندهبودن و وجود پیچهای خطرناک در کنار حجم بالای عبور و مرور تریلی و خودروهای سنگین، از مهمترین عوامل وقوع حوادث ناگوار در این محور است که متاسفانه جان مسافران و شهروندان سبزواری را به خطر میاندازد. در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته طی دو حادثه، چهار نفر جان خود را از دست دادند و چهار نفر هم مصدوم شدند. براساس برآوردهای انجام شده، به طور میانگین روزانه چهارهزار خودروی سواری، ۷۰۰ دستگاه تریلی و ۷۵ دستگاه اتوبوس از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به استانهای شمالی و دیگر مناطق کشور رفت و آمد میکنند که متاسفانه شاهد حوادث رانندگی دلخراشی در این مسیر هستیم که نیاز ضروری به دوبانده شدن دارد.
۲حادثه و ۴ فوتی در کمتر از ۲۴ ساعت !
در دو حادثهای که کمتر از ۲۴ ساعت در این محور به وقوع پیوست، متاسفانه چهار سرنشین در صحنه حادثه به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست دادند و چهار سرنشین دیگر مصدوم شدند. رئیس اورژانس سبزوار در گفتوگو با خراسان رضوی، با اشاره به وقوع دو حادثه دلخراش در جاده سبزوار – بردسکن، اظهارکرد: در حادثه عصر روز جمعه گذشته بر اثر برخورد دو دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ و فیدلیتی، یک سرنشین جان خود را از دست داد و سه سرنشین دیگر مصدوم شدند. غلامعباس کافی افزود: مصدومان حادثه توسط عوامل اورژانس به بیمارستان امداد و سوانح این شهرستان منتقل شدند. وی درباره حادثه دیگری که در بامداد روز شنبه گذشته رخ داد، بیان کرد: در حادثه برخورد دلخراش دو خودروی پژو پارس و نیسان با یکدیگر، راننده نیسان و سرنشینان خودروی پژو پارس که زن و شوهر جوانی بودند، در دم جان باختند. همچنین فرزند این زوج به دلیل مصدومیت به بیمارستان منتقل شد.
جاده کم عرض و پر تردد
جانباختن چهار مسافر در کمتر از ۲۴ ساعت، تاکیدی بر خطرساز بودن این جاده است که چندی پیش سرهنگ علی اسلامیتبار، رئیس پلیس راه سبزوار، در گفت وگو با خراسان رضوی گفته بود: محور سبزوار – بردسکن یکی از ورودیهای غربی خراسان رضوی است که بر اساس آمارهای رسمی خودروهای پنج استان جنوبی و شمال شرق کشور از این مسیر رفت و آمد می کنند. این مسیر دارای جادهای کم عرض و فاقد شانه آسفالت است که جوابگوی بار ترافیک نیست و نیاز به بازنگری در طرح مهندسی راه، اصلاح هندسی، تعریض و مرمت آسفالت دارد. رئیس پلیس راه سبزوار تاکید کرد که سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ، عامل اصلی تصادفات جادهای در محور سبزوار – بردسکن است و با وجود پایش مستمر و استقرار تیمهای پلیس راه در این مسیر، کاهش حوادث در این جاده منوط به در نظر گرفتن شرایط راه و رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است. سرهنگ اسلامیتبار، برای کاهش حوادث این مسیر مواصلاتی، خواستار اصلاح پیچهای غیراستاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعویض حفاظها و ایمنی پلها شد اما راهکار دایمی آن را دو بانده شدن این محور دانست.
جذب اعتبار ملی برای بهسازی جاده
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل سبزوار نیز در شهریورماه امسال اعلام کرد: این جاده یکی از مسیرهای ترانزیتی، پرتردد و حادثهخیز خراسان رضوی به شمار میرود که نیازمند بهسازی و تجدید روکش آسفالت است. ۱۰۷ میلیارد ریال اعتبار ملی به منظور بهسازی و اجرای عملیات روکش آسفالت جاده کوهستانی سبزوار – بردسکن جذب شده است. حسن عابدیپور تصریح کرد: از محل اعتبار جذب شده، عملیات هفت هزار متر مربع لکهگیری هندسی و پنج کیلومتر روکش آسفالت این جاده ارتباطی در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار اجرا شده است. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سبزوار در بخشی دیگر از گفتوگوی خود اعلام کرده بود که طول جاده سبزوار – بردسکن ۱۳۵ کیلومتر است که ۹۲ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد و ارتقای ایمنی آن نقش مهمی در کاهش حوادث جادهای منطقه خواهد داشت./خراسان