فراهم شدن زمینه ماندگاری آهوان در محیط زیست سبزوار

صادقی، رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت :

احیای زیستگاه حیات وحش شیراحمد و طرح پویش “ضامن آهو” زمینه ماندگاری و ثبات جمعیت آهوان در این منطقه زیست محیطی را بیش از گذشته فراهم کرده است.

حمیدرضا صادقی گفت : در سال‌های گذشته بر اثر خشکسالی، جمعیت زیادی از آهوان در جست و جوی تامین علوفه منطقه حفاظت شده شیراحمد را ترک می کردند.

وی افزود: اکنون با کاشت گسترده و تقویت پوشش گیاهی منطقه، زمینه حفاظت از گونه های مختلف جانوری از جمله آهوان در برابر پدیده خشکسالی فراهم شده است چنان که ۷۰ درصد جمعیت آهوان در زیستگاه حیات وحش شیراحمد ماندگار شده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار با بیان اینکه خروج آهوان از منطقه حفاظت شده، خطر شکار آنها را از سوی شکارچیان افزایش می دهد، گفت: همچنان تلاش می شود با تقویت پوشش گیاهی، امنیت بیشتری برای این گونه حیوانی فراهم شود.

گونه‌های جانوری همچون قوچ و میش، کل و بز، آهو و روباه، کاراکال و گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی چون بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه‌های شاخص جانوری منطقه پروند و شیراحمد سبزوار هستند.

شهرستان سبزوار دارای ۲ منطقه حفاظت شده شیراحمد و پروند با مساحت ۳۹ هزار هکتار و ۲ منطقه شکار ممنوع ریوند و کمرقلعه با مساحت ۱۰۸ هزار هکتار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *