معدوم سازی طیور یک مرغداری آلوده در سبزوار

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: ۳۴ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ یک واحد مرغداری گوشتی در این شهرستان به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل معدوم و دفن شد.

برات‌الله زیدآبادی گفت: پس از دریافت گزارش مشاهده بیماری نیوکاسل در این واحد مرغداری، نمونه گیری لازم از این واحد پرورش مرغ گوشتی صورت گرفت که پس از تایید آزمایشگاه، به دلیل تراکم واحدهای مرغداری در منطقه، به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری، تمام جوجه های این واحد در ۲۹ روزگی معدوم شد.

وی افزود: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که با علائم تنفسی و عدم تعادل اندام های حرکتی در پرندگان نمود پیدا می کند و از طریق هوا و وسایل آلوده منتقل می شود.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار با اشاره به سرعت شیوع این بیماری ویروسی، گفت: در صورتی که تلفات نامتعارف در سطح مرغداری ها گزارش شود برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر واحدها، تنها راه کنترل آن معدوم سازی گله درگیر است.

زیدآبادی افزود: شهرستان سبزوار با تولید سالانه بیش از ۲۵ هزار تن گوشت مرغ، یک چهارم نیاز استان خراسان رضوی به این ماده پروتئینی را تامین می کند.

وی تصریح کرد: سبزوار از قطب های مهم دام، طیور و آبزیان در خراسان رضوی است و ۳۵ درصد اشتغال این شهرستان در حوزه دامپروری و پرورش طیور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *