آغازعملیات بیابان‌زدایی در مناطق بحرانی سبزوار

کیانی فرد، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت:

با جذب ۱۰ میلیارد ریال اعتبار، عملیات بیابان زدایی در مناطق بحرانی بخش روداب این شهرستان آغاز شد.

عباسعلی کیانی‌فرد گفت : کاشت درخت و تقویت پوشش گیاهی در سطح ۱۰۰ هکتار از مناطق بحرانی حاشیه کالشور بخش روداب سبزوار در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور با هدف جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و ریزگردها به اجرا درآمده است.

وی تصریح کرد: همچنین طی سالهای اخیر، ۲ منطقه بحرانی و تحت فرسایش بادی در عرصه های منابع طبیعی این شهرستان با عملیات نهالکاری، بوته کاری و بذرکاری کنترل شده است.

کیانی فرد با بیان اینکه شهرستان سبزوار به عنوان یکی از شهرستانهای برتر استان در زمینه اجرای طرح های بیابان زدایی انتخاب شده است، افزود: قرُق ویژه در گستره چهار هزار هکتار از عرصه های منطقه از دیگر اقداماتی است که در چهارچوب طرح های بیابان زدایی انجام شده است.

وی گفت: اجرای طرح های بیابان‌زدایی منجر به استقرار پوشش گیاهی، تثبیت شن های روان، ترسیب کربن، کنترل و ذخیره رواناب و افزایش تولید علوفه در منطقه شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: این نهاد در یکسال اخیر برای تامین نهال طرح های نهالکاری و بیابان زدایی شهرستان و استان، اقدام به تولید سه هزار اصله نهال گلدانی از گونه های بیابانی و ۵۰ هزار اصله نهال تاغ کرده است.

وی ادامه داد: طرح احیای اراضی بیابانی با استفاده از پخش سیلاب در حوضه آبخیز کالشور این شهرستان سال گذشته از سوی کارشناسان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری به عنوان طرح برتر کشور برگزیده شد.

کیانی فرد افزود: از کل مساحت ۷۲۰ هزار هکتاری شهرستان سبزوار بالغ بر ۳۸۰ هزار هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی است که ۱۱۹ هزار هکتار آن کانون بحرانی است.جوادباشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *