۱۰ میلیارد ریال اعتبار صرف بیان‌زدایی در سبزوار

منابع طبیعی سبزوار

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: سال گذشته برای اجرای طرح‌های بیان‌زدایی و مقابله با روند بیابان‌زایی در این شهرستان ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

عباسعلی کیانی‌فرد گفت: حاشیه کالشور شهرستان سبزوار به عنوان یکی از کانون‌های اصلی فرسایش بادی و تولید گرد و غبار در سبزوار، به شمار می آید که برای مقابله با فرسایش بادی، مهار وکنترل گرد و غبار، این اراضی زیر پوشش عملیات بیابان زدایی، قرار گرفته است.

وی افزود: اقدامات بیابان زدایی، در قالب عملیات بیولوژیکی و با کاشت گونه های مقاوم به شرایط بیابان زدایی، از قبیل گونه درختچه ای تاغ وگونه بوته ای آتریپلکس، در۱۰۰هکتار از اراضی حاشیه کالشور دربخش روداب اجرا شد.

کیانی‌فرد گفت: با کاشت این گونه ها، علاوه بر حفظ خاک و جلوگیری از حرکت شن های روان و کاهش خیزش گرد و غبار و آلودگی هوا، زمینه مناسبی برای تقویت پوشش گیاهی و تعلیف دام های منطقه نیز فراهم شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در سالهای اخیر، ۲ منطقه بحرانی و تحت فرسایش بادی در عرصه های منابع طبیعی این شهرستان با عملیات نهالکاری، بوته کاری و بذرکاری کنترل شده است.

کیانی فرد افزود: از کل پهنه ۷۲۰ هزار هکتاری شهرستان سبزوار، افزون بر ۳۸۰ هزار هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی است که ۱۱۹ هزار هکتار آن کانون بحرانی است. جوادباشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *