جوان هنرمند و افتخارآفرین دیار سربداران

جواد باشتنی

جوادباشتنی/ به گزارش هفته نامه هفت قلم سبزوار بزرگ، ابوالفضل عصارزاده یکی از جوانان هنرمند شهرستان سبزوار است که با ورود به این عرصه و با یک دهه تلاش مستمر، توانسته علاوه بر کسب مقام های استانی و کشوری در رشته های هنری از قبیل : نویسندگی، تاتر، بازیگری، فیلمسازی، کارگردانی و …. که با خوش ذوقی خویش به تنهایی در عرصه های فرهنگی، هنری و اجتماعی خوش بدرخشد .

سبزوار شهری تاریخی و کهن در غرب خراسان رضوی که از دیرباز مهد دانش و فرهنگ و در حوزه نثر و ادبیات مطرح  و خاستگاه اصلی تمدن و فرهنگ کهن خراسان بوده و جایگاه خاصی را از این نظر در میان شهرهای دیگر به خود اختصاص داده است.

سابقه فرهنگی این شهر آن چنان با ارزش است که هر انسانی با اندک مطالعه و توجه در مورد آن به اهمیت مطلب پی میبرد که این سابقه فرهنگی به زمان فتوحات اسلامی و اوایل دوران حکومت اسلامی میرسد.

در میان خاندان های مختلفی که از آن زمان در این سرزمین سکونت داشته اند افراد بزرگواری در صحنه علم و ادب و زهد و تقوا پا به عرصه وجود گذاشتند که در پیشرفت و توسعه فرهنگ و تحولات سیاسی و اجتماعی کشور نقش بسزایی را ایفا کردند./ اسرارنامه

بعنوان نمونه در صحنه فرهنگی به لطف ظهور نویسندگانی از جمله ابوالحسن و ابوالفضل بیهقی ، ملاهادی سبزواری، واعظ کاشفی، عبدالاعلی سبزواری، سبزوار را سرزمین گنجینه های شعر و اندیشه علم و فرهنگ معرفی نمودند و در حال حاضر با وجود بزرگان معاصری همچون نظیر دکترعلی شریعتی، پروفسورسیادتی، حمیدسبزواری، دکتر علوی مقدم و… کهن دیار سربداران توانست، نماد تاریخ و علم ادب ایران را بر تارک نیلی دنیا برای همیشه بدرخشاند.

با چنین پیشینه غنی فرهنگی که از گذشتگان برایمان به ارث رسیده است ظهور جوانانی فرهنگ دوست و نخبه فرهنگی دور از انتظار نیست و ما در دومین شماره از نشریه به معرفی یکی از این نخبگان کهن شهر سبزوار می پردازیم.

انتشار کتاب “در این نزدیکی” با محوریت دفاع مقدس، اجرای تئاتر “اتاق ۴” و کسب مقام سومی در جشنواره بین‌المللی سیمرغ در بخش نمایشنامه نویسی برخی از افتخارات وی به شمار می رود.

به منظور اطلاع از افتخار آفرینی های این فعال فرهنگی هنری و اجتماعی سبزواری با وی به گفت و گو نشستیم.

در ابتدا معرفی اجمالی از خودتان و چگونگی ورود به فعالیت های هنری و ادبی و فرهنگی داشته باشید:

 اینجانب ابوالفضل عصارزاده متولد سال ۱۳۶۵ و بزرگ شده سبزوار هستم که البته اصالت یزدی داریم. شروع فعالیت های فرهنگی و هنری من از سال ۱۳۷۵ و در سن ۱۰ سالگی از مدرسه بود.

در گروه های سرود، تواشیح، تئاتر، برنامه های فرهنگی، هنری و قرآنی شرکت می کردم و در آن زمان در کانون های فرهنگی هنری مساجد رتبه برتر کارگردانی، طراحی صحنه و بازیگری جشنواره های استانی را کسب کردم.

آقای عصارزاده با توجه به اینکه فعالیت فرهنگی متعددی از دوران نوجوانی داشته اید با چه نهادهایی در حوزه فرهنگی همکاری داشته اید؟

 مشاور فرهنگی و هنری دوره چهارم شورای اسلامی شهر سبزوار، عضو پویش های مردم نهاد مجمع خیرین سلامت و همچنین همکاری با سایر ادارات و فعالیت با رسانه ها ، نشریات و انتشار مطالبی به مناسبت های ملی مذهبی و اجتماعی برخی از فعالیت های فرهنگی بنده بوده است.

 با توجه به اینکه فرزند شهید بودن توفیق الهی است بفرمایید به عنوان فرزند شهید در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و پیوند نسل جوان با این ارزشها،چه فعالیتهای شاخصی انجام داده اید؟

 حدود ۱۵ سال قبل برگزاری یادواره شهدای هنرمند بود که در ابتدا عنوان شد پنج شهید دیار سربداران در زمره شهدای هنرمند بوده اند اما با همیاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که سید نوراله رضوی ریاست آن زمان بودند و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از بررسی پرونده شهدا و آثار آنها که حدود دو ماه طول کشید ۱۳۱ شهید هنرمند شناسایی شدند . در زمان برگزاری یادواره شهدای هنرمند بنده جانشین دبیر و مدیر اجرایی بودم همزمان با برپایی این یادواره ، چهار جشنواره با عناوین فیلم، عکس، خوشنویسی و شعر نیز برگزار شد.

لطفا از حضور در جشنواره های مختلف فرهنگی هنری خود بگویید و چه رتبه هایی در طی سالهای گذشته در سطح استانی و ملی کسب نموده اید ؟

 بنده از سال ۹۵ تا ۹۸ در جشنواره های قرآن و عترت فرهنگی هنری و جشنواره بین المللی سیمرغ وزارت بهداشت حضور داشته ام سال اول در شهر شیراز در رشته داستان نویسی مقام سوم کارکنان علوم پزشکی کشور را به دست آوردم.  در رشته نمایشنامه نویسی که در شهر زیباکنار برگزار گردید نفر اول و در رویداد فیلم کوتاه و فیلمنامه‌نویسی در همدان نیز مقام سوم را کسب نمودم.

در جشنواره ها مختلف بخش داستان نویسی و فیلمنامه نویسی شرکت کردم که فیلم کوتاه دعای سرخ، آخرین بازمانده در جشنواره بسیج، سکانس بیداری و متن نمایش ده کوره جهنمی در جشنواره سوره استان یزد راه پیدا کرد، داستان کوتاه دیوار و مهمان بابا و نیز متن نمایش آخرین بازمانده با محوریت دفاع مقدس به شکل امروزی اجتماعی تمرین شد.

حضور در صحنه های هنری توام با اتفاقات فراوانی است از شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات خود در این مدت بگویید؟

در کارهای فرهنگی هنری و اجتماعی، تلخ ترین اتفاق هم شیرین است ولی شیرین ترین اتفاق در جشنواره بین المللی سیمرغ رخ داد که با وجود شرکت کنندگان برجسته و داوران حرفه ای و معروف تئاتر و سینما بالاخره طلسم شکسته شد و مقام سوم رشته نمایشنامه نویسی  در کشوررا کسب نمودم.

اما یکی از تلخ ترین وقایع بعد از اجرای نمایش “خانم” بود که خانم اعظم محمدی بازیگر این نقش بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

در پایان بعنوان آخرین سوال بفرمایید که با توجه به تجارب کاری و فعالیت های مستمر فرهنگی چه راهکارها و توصیه ای به علاقمندان فعالیت در عرصه های هنری فرهنگی دارید ؟

در واقع در مسیر اجرای کارهای فرهنگی، اجتماعی سختی هایی وجود دارد که تعامل نقش مهمی دارد و مسئولان باید بدانند که عمده انتقال مفاهیم و مسائل فرهنگی، هنری، قرآنی و اجتماعی  با انجام کارهای فرهنگی و هنری رخ خواهد داد که البته باید زیرساخت‌های فرهنگی مورد نیاز هنرمندان و علاقه‌مندان فراهم شود که در این چند سال اخیر متاسفانه متولیان این امرکمی کج سلیقه و ناهماهنگ بوده اند که امید میرود با توجه به وجود این ظرفیت ها نهایت بهره وری از این قشر جوان و پویا صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *