جوادباشتني/  به گزارش هفته نامه هفت قلم ؛  طي سه سال گذشته اقدامات شاخص و بنيادي از سوي نمايندگان مردم ديارسربداران در مجلس شوراي اسلامي در راستاي ارتقاي زيرساخت ها و توسعه ديارسربداران صورت گرفته که بيشتر اين فعاليت ها براي نخستين بار محقق شده است براي بيان بخشي از اين اقدامات نشريه هفت قلم با دکتر بهروزمحبي نجم آبادي به گفت وگو نشسته است.

آقاي دکتر محبي سلام عليکم وخدا قوت ، گاهي اوقات بين مردم که هستيم مي شنويم اين آقايان ( نمايندگان ) هم کاري براي مردم نکردند اين براي ما هم سوال است کاري نکردند يا خوب اطلاع رساني نشده است؟!؟ خب اين وظيفه رو احساس کرديم که امروز خدمت شما باشيم و از خود شما بپرسيم در اين چند سال براي کشور، براي مردم و به ويژه حوزه انتخابيه خودتان چه کارهايي را انجام و نهايتا به سرانجام رسانده ايد ؟

با نام وياد خداوند قادر و متعال ودرود وسلام  وعرض ادب به پيشگاه همه شهيدان عزيز وخانواده هاي محترم شان وجانبازان و ايثارگران گرانقدر وآرزوي صحت وسلامت وطول عمر با عزت براي مقام معظم رهبري، خيلي ممنون از حضور حضرتعالي، در ابتدا اميدوارم آنچه مي گوييم و انجام داده ايم مرضي رضاي حق تعالي باشد، خب علاوه بر قانونگذاري و نظارت که کار اصلي مجلس است توجه به محروميت زدايي و ارتقا شاخص‌هاي اقتصادي و توجه به ساختارها و اصلاح فرايندها و تغيير ريل‌ها در اين مجلس و بالطبع استان ها و شهرستان ها مورد توجه قرار گرفته است.

در ابتدا بگذاريد اشاره اي داشته باشم به پروژه هاي بزرگي که براي کل حوزه انتخابيه مهم بوده است و از نظر ما نمايندگان به عنوان مگا پروژه هاي منطقه اي براي به ثمر نشستن آن پيگيري وتلاش هاي زيادي صورت گرفته است.

فاز نخست نيــروگاه  ۵۴۶ مگاواتي ابن يمين داورزن به عنوان يکي از مگاپروژه هاي ديارسربداران در آستانه سنکرون و اتصال به شبکه سراسري برق است

اين نيروگاه يکي از طرح هاي اساسي و زيرساختي منطقه غرب خراسان رضوي است که طي سه سال گذشته مورد توجه ويژه نمايندگان قرار گرفت و تلاش هاي فراواني براي به ثمر نشستن آن صورت گرفت.  تا کنون ارزي و ريالي چيزي حدود ۶۰۰۰ ميليارد تومان در اين واحد نيروگاهي هزينه شده است .

وي با بيان اينکه اين نيروگاه در طول بيش از يک دهه گذشته کمتر از ۲۰ درصد پيشرفت فيزکي داشت، اظهار داشت: هم اينک نخستين واحد گازي نيروگاه سبزوار به ميزان ۱۸۰ مگاوات ۱۰۰ درصد پيشرفت فيزيکي دارد که با بهره برداري آن بخش عمده اي از ناترازي برق کشور و نيز خراسان رضوي برطرف مي شود.

نشست هاي مختلفي با وزير نيرو ، مديرعامل پيشين مپنا و وزير کنوني وقبلي صمت، مديران بانک مرکزي و صادرات، شرکت توسعه انرژي خليج فارس و ديدارهاي زيادي با مهندس کردي مديرعامل شرکت مادرتخصصي توانير از جمله پيگيري ها وتلاش هاي نمايندگان براي نهايي شدن طرح نيروگاه ۵۴۶ مگاواتي سبزوار بوده است. نيروگاه درحال حاضرآماده سنکرون است که اميدواريم در آينده اي نزديک با حضور يکي از مقامات بلند پايه دولت اين نيروگاه وارد مدار شود .

  تسريع عمليات اجرايي باند دوم جاده سبزوار- جوين – اسفراين درحال پيگيري است

نماينده ديارسربداران در مجلس شوراي اسلامي گفت: طول اين مسير حدود ۱۱۰ کيلومتر است که با دو بانده شدن اين مسير تصادفات جاده اي به صورت چشمگيري کاهش مي يابد.

تسريع دراحداث باند دوم جاده‌ سبزوار – جوين – اسفراين که از سه سال قبل آغاز شده درحال پيگيري است وعمليات زيرساختي و روسازي بخشي از اين مسير تا ابتداي گردنه بيد و برغمد اجرا شده و نيز۶ کيلومتر پرخطر منتهي به سراشيبي اين مسير با تکميل زيرساخت ها آماده آسفالت شده است .

دکترمحبي افزود: از محل بودجه سالانه و نيز سفر سال گذشته رئيس جمهوري به خراسان رضوي حدود ۳۰۰ ميليارد تومان براي تسريع عمليات اجرايي باند دوم جاده سبزوار- جوين – اسفراين در نظر گرفته شده است که البته فرايند تخصيص دو ساله است.

مرکز آموزش درجه داري جوادالائمه (ع) ظرفيتي بسيار مناسب براي ديارسربداران

نماينده ديارسربداران در مجلس شوراي اسلامي گفت: آموزشگاه علمي و تخصصي حضرت جوادالائمه (ع) به عنوان يک مرکز آموزش سربازي، درجه داري و کادر ناجا پشتوانه اي نظامي و انتظامي براي ديارسربداران محسوب مي شود.

بهروزمحبي نجم آبادي افزود: اين مرکز تخصصي که دو سال قبل با حضور فرمانده کل انتظامي جمهوري اسلامي به بهره برداري رسيد اقدامي زيرساختي و مهم  در حوزه آموزش عالي و امنيت براي منطقه است. شهرستان هاي دامغان وتربت حيدريه نيز از متقاضيان گرفتن اين مرکز آموزشي بودند که اين مهم به سبزوار رسيد.

نماينده مردم ديارسربداران در مجلس شوراي اسلامي گفت: آموزشگاه علمي و تخصصي حضرت جوادالائمه (ع) سبزوار حدود ۲ هزار نفر را زير پوشش آموزشي‌ خود دارد و مي تواند به عنوان يکي از قطب هاي آموزشي در غرب کشورو ديارسربداران تبديل شود.

درحوزه ريلي نيز پس از سفر آقاي دکترنيکزاد علي رغم تخصيص مبلغ ۲۹ ميليارد تومان در مرحله بعد ۳۰ ميليارد تومان به اين پروژه  به خاطر بدهي هاي گذشته به پيمانکار پيشرفت چشمگيري نداشت اما پس از دو سال پيگيري ورايزني هاي فراوان  موفق به جلب نظر دولت براي تخصيص اعتبار در موضوع ريل سبزوار شديم وبا گرفتن ماده ۵۶ براي اين پروژه به زودي شاهد تخصيص وام ۳۰۰ ميلياردي بانک ملت در اين زمينه خواهيم بود که با تزريق اين مبلغ  و قول مساعدت شرکت زير ساخت با حدود ۶۰۰ ميليارد تومان اين پروژه به پايان مي رسد وآرزوي چندين ساله مردم سبزوار محقق مي شود .

  تکميل زيرساخت هاي برق شهرک هاي صنعتي ديارسـربداران ( اقدام زيرساختي بزرگ )

نماينده مردم ديارسربداران در مجلس شوراي اسلامي گفت: در راستاي توسعه واحدهاي صنعتي منطقه، تامين زيرساخت هاي شهرک هاي صنعتي ديارسربداران تکميل شده است.

بهروزمحبي نجم‌آبادي افزود: يکي از مشکلات حوزه صنعت اين منطقه مشکل برق بود که بدين منظورعمليات اجرايي پست ۱۳۲ کيلو ولت شهرک صنعتي جغتاي، تفاهمنامه تامين ۱۵ مگاوات برق براي شهرک‌هاي صنعتي ۲ سبزوار و اجراي خط انتقال به ناحيه صنعتي داورزن مورد توجه قرار گرفت.

او همچنين گفت: عمليات اجرايي پست ۱۳۲ کيلوولت شهرک صنعتي جغتاي با ظرفيت ۱۵ مگاولت آمپر با اعتبار ۲۵۰ ميليارد ريال طي ماه گذشته بهره برداري رسيد و يکي از موانع جدي توسعه واحدهاي صنعتي  اين شهرستان برطرف شد و حدود ۲۰ واحد توليدي صنعتي از آن بهرمند مي شوند.

بهروز محبي، نماينده ديارسربداران گفت: همچنين مشکل برق ناحيه صنعتي داورزن با اجراي شبکه دو مداره فشار متوسط از يک مگاوات به ۹ مگاوات افزايش يافت محبي افزود: با پيگيري نمايندگان مجلس تامين ۹ مگاوات برق مورد نياز ناحيه صنعتي داورزن از طريق پست ۱۳۲ کيلو ولتي شهرستان و توسط شرکت برق منطقه اي محقق شد.

با هدف رفع مشکل برق شهرک‌هاي صنعتي سبزوار نيز با انعقاد تفاهمنامه با شرکت شهرک‌هاي صنعتي خراسان رضوي عمليات احداث ۱۵ مگاوات برق درحال اجراست.

منطقه ويژه اقتصادي سبزوار، يکي از ۸ بهشت سرمايه‌گذاري در کشور با پيگيري ورايزني هاي لازم با هيات دولت و شخص آقاي مخبر معاون اول رئيس جمهور منجر به گرفتن تاييد شوراي عالي مناطق آزاد و ابلاغ آن  شد .

عمليات گسترده اکتشاف ذخاير معدني منطقه شتاب بخش اشتغال و توسعه

دکتر محبي نجم آبادي گفت: عمليات اکتشاف ذخاير پنهان و عمقي معدني اين ديار با کليد خوردن طرح برداشت ژئوفيزيک هوايي در ۸۸ هزار کيلومتر خطي از پهنه‌هاي اين منطقه آغاز شده که رويدادي کم نظير در منطقه به شمار مي رود اين پروژه تا پايان آن چيزي حدود ۶۰۰ ميليارد تومان هزينه دارد .

وي افزود: با اجراي عمليات ژئوفيزيک هوايي، اطلاعات جامع و کاملي از ظرفيت هاي معدني منطقه فراهم شده و با احصاي ظرفيت ها سرمايه‌گذاري در حوزه معادن تسهيل مي شود.

دکتر محبي افزود: اين ديار بيش از ۱۷۰ معدن فعال و درحال بهره برداري دارد که توسعه فرآوري ها در اين حوزه ظرفيتي براي توسعه و شتاب اقتصادي منطقه محسوب مي شود.۱۳ نقطه و لکه معدني در ديارسربداران شناسايي شده که در سه مورد آن اکتشافات پيش رفته و در مرحله تکميلي و پاياني قرار گرفته است.

دکتر بهروزمحبي نجم‌آبادي نماينده مردم ديارسربداران افزود: اين منطقه، داراي ذخاير مطلوبي از مواد معدني کروميت، منگنز، تيتانيوم، مس و طلا است که در حوزه مس اتفاقات خوبي رخ داده و سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ( ايميدرو ) وارد کارعمليات اکتشافي شده است. نماينده ديارسربداران گفت: شهرستان جغتاي  نيز از مناطق توانمند معدني در حوزه فروکروم ، منگنز، مس و سيليس است که ايميدرو براي تسهيل در مسير حمل مواد معدني به مناطق صنعتي اقدام به سرمايه گذاري  نموده است.

احداث راه  جغتاي – منيدر و اتصال اين شهرستان به اتوبان  مشهد – تهران با مشارکت ۳٫۳ هزار ميليارد ريالي ايميدرو 

وي افزود: اين سرمايه گذاري سه هزار و ۳۰۰ ميليارد ريالي ايميدرو در محور دستوران – منيدر جغتاي؛ با هدف اتصال آن به استان سمنان صورت مي گيرد که زمينه خروج اين شهرستان را از بن بست ارتباطي به تهران ومشهد  فراهم ساخته و آرزوي ديرينه مردم عزيز وشريف جغتاي تحقق مي يابد.  اين پروژه هم اکنون در حال اجراست.

گرفتن رديف بودجه ملي براي پژوهشگاه سلولي مولکولي و جاده سلطان آباد – حکم آباد

بهروزمحبي نجم آبادي نماينده ديارسربداران در مجلس گفت: دو طرح ايجاد پژوهشگاه سلولي مولکولي دانشگاه علوم پزشکي و جاده سلطان آباد – حکم آباد در رديف بودجه ملي قرار گرفت.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي گفت: پژوهشگاه سلولي مولکولي دانشگاه علوم پزشکي سبزوار با پيگيري در کميسيون تلفيق براي نخستين بار توانست رديف بودجه بگيرد که زمينه بهره مندي اين دانشگاه از يک پژوهشکده ارزشمند تحقيقاتي فراهم شد.

وي افزود: همچنين جاده سلطان آباد، حکم آباد و شفيع آباد در رديف بودجه ملي قرار گرفت که چون ماده ۲۳ را نداشت تخصيص صورت نگرفت.

 اکنون دستورهاي مستقيمي از آقاي دکتر منظور رييس سازمان برنامه وبودجه کشور براي اخذ ماده ۲۳ گرفته شده است که پس از اخذ ماده ۲۳ هر ساله ازرديف بودجه ملي تخصيص اعتبار دارد.

او در ادامه گفت: با اجراي طرح احداث جاده سلطان آباد خوشاب به شفيع آباد تحولي درحوزه زيرساخت ارتباطي منطقه  ايجادو شهرستان‌هاي خوشاب، جوين و جغتاي بهم متصل وبه مشهد مقدس نزديکتر مي شود.

استقلال بودجه اي بيمارستان امام رضا (ع) زمينه ساز تحول ارتقاي خدمات درماني

تلاش و پيگيري براي اختصاص رديف بودجه اي مستقل براي بيمارستان امام رضا (ع) مشهد توفيقي بودکه با عنايت امام رضا (ع) براي اينجانب حاصل شد که براي بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شده است که اين امر زمينه ساز تحول اساسي در حوزه درمان و منجر به  ارتقاي خدمات درماني در اين بيمارستان مي شود که با توجه به مراجعات از نقاط مختلف استان به اين بيمارستان منافع آن به همه مردم اين استان بر ميگردد.

بهروزمحبي نجم آبادي نماينده ديارسربداران به برخي از موضوعات فرهنگي و زيرساختي داشت اشاره کرد و گفت: گرفتن مجوز تلوبيون ( تلويزيون اينتر نتي سربداران ) قول مساعد معاونت رياست صدا و سيما براي راديوي اينترنتي رايگان براي ديارسربداران با عنوان شبکه سربداران که چندی افتتاح شد  –  يک روز در تقـويم ملي به نام سبزوار

با پيگيري ها و جلب نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي روز اول آبان روز ولادت ابوالفضل بيهقي به نام روز نثر فارسي وگراميداشت ابوالفضل بيهقي نامگذاري شد، اين در حالي است که موضوع در سال‌هاي قبل در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح و رد شده بود.

گرفتن مجوز ماهي تيلا پيا براي  ديار سربداران  و به تبع آن  استان خراسان رضوي که بعد از دو سال پيگيري محقق شد

دکتر بهروز محبي نجم آبادي گفت: همچنين صدور مجوز ماهي تيلاپيا براي منطقه غرب خراسان رضوي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست کشور تحولي در توليد شيلات غرب خراسان ايجاد کرده است. اين مجوز از اين نظر مهم است که در کشور به تعداد محدود در کشور صادر شده است . اما در حوزه شهرستان سبزوار هم فعاليت هايي خاص صورت گرفته است که به مواردي از آنها که حضور ذهن داشته باشم اشاره ميکنم .

ساماندهي املاک بدون سند حاشيه شهـر سبزوار و پيگيري مجدانه ي پروژه سجادشهر

بر اساس بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ شرايط ساماندهي املاک بدون سند حاشيه شهر سبزوار فراهم شد. دکتربهروزمحبي نجم آبادي افزود: بر مبناي اين تبصره قانوني به وزارت راه و شهرسازي اجازه داده شد اراضي در مالکيت خود را با اولويت سکونتگاههاي غيررسمي که به تصرف اشخاص در آمده و بر مبناي طرح هاي مصوب شهري ساخت و ساز در آنها صورت گرفته و در حال بهره برداري است به مالکان اعياني واگذار شود..

وي اظهار داشت: در واقع براين اساس  مناطق مسکوني حاشيه شهر بدون سند صاحب سند رسمي مي شوند ، دامنه شمول اين تبصره براي افرادي ست  که تا سال ۹۴ در اراضي ملي و سکونتگاه هاي رسمي اقدام به احداث مسکن نموده اند که مي توانند با پرداخت هزينه هاي خواسته شده براي دريافت سند اقدام کنند . شهر روداب نيز مشمول اين قانون خواهد شد

در مورد سجاد شهر هم اميدوارم انشاء ا… با هماهنگي مستقيم آيت ا… اژه اي وهمراهي دکتر پيرزاده ورييس کل دادگستري استان حجت الاسلام والمسلمين خليلي و همراهي مسئولان قضايي سبزوار حقوق ۱۵۲۳ مالک سجادشهر احقاق شود.

در حوزه آب وفاضلاب پيگيري هاي متعددي در سطح وزارت و مديرکل استاني داشته ايم که منجر به نتايج خوبي شده است

ميزان کسري منابع آب شرب شهر سبزوار در پيک مصرف مصرف بيش از ۲۰۰ ليتر بر ثانيه است به منظور تامين کسري آب شرب سبزوار به ويژه در ماهاي گرم سال، مقدمات اجراي  فاز سوم آبرساني به اين شهر فراهم شده است

حفر و تجهيز سه حلقه چاه در اين سه سال صورت گرفته و پس از دوسال پيگيري مستمر تخصيص ۲۸۰ ليتر بر ثانيه براي شهر سبزوار صورت گرفته است.

در اين سه سال اخير ۷۱۰۰۰ متر اصلاح شبکه و۳۵۸۰۰ متر توسعه شبکه آب شرب در داخل شهر ومجتمع هاي روستايي داشته ايم .

پيگيري تخصيص اعتبار تکميل شبکه جمع‌آوري فاضلاب بهاران و کلاته سيفر

در طول اين سه سال حدود ۱۷۷۰۰ متر اجراي شبکه فاضلاب سبزوار صورت گرفته که در محلات بهاران و کلاته سيفر، قلعه نو، چهل متري دوم ، جهاد ، وبقيه مناطق طرح فاضلاب اجرا  وتقريبا پروژه فاضلاب سبزوار تکميل است.  حدود ۱۰۰۰ متر اصلاح شبکه فاضلاب داشته ايم.

افزايش اعتبار  مخزن در حال ساخت ده هزار متر مکعبي سبزوار به مبلغي بالغ بر ۱۰۰ ميليارد تومان، با پيگيري در کميسيون تلفيق.

وي تصريح کرد: همچنين در ديدار با مديرعامل آبفا، بررسي فاضلاب و پساب سبزوا رو توحيد شهر مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد پيگيري ها از طريق مدير عامل و نمايندگان براي نهايي شدن تصميمات وتخصيص سهم آب فولاد بيهق سبزوار در منطقه خيرآباد عملياتي شود.

مجوز راه‌اندازي پرديس علم و فناوري دستاوردي که به زودي نمود پيدا مي کند

 به دنبال سفر وزير علوم به سبزوار يکي از دستاوردهاي مهم که به گفته خود وزير علوم نتيجه وحدت وهمراهي دو نماينده شهرستان بود اختصاص پرديس علم و فناوري به دانشگاه حکيم سبزواري بود که پس از پيگيري هاي لازم  در شوراي گسترش آموزش عالي به تصويب و تاييد رسيد.

دکتربهروزمحبي افزود: بدين منظور۵۰ هکتار زمين اختصاص يافته و با توجه به مزاياي ويژه پارک هاي علم و فناوري در معافيت و حمايت هاي مالياتي براي واحدهاي فناور، احداث اين پارک با هدف ايجاد اشتغال براي جوانان فناور اهميت فراواني دارد. دانشگاه حکيم با کمبود فضاي خوابگاهي به ويژه در قسمت دختران مواجه بود که بدين منظور از سالهاي گذشته عمليات احداث خوابگاهي با ظرفيت ۲۵۵ نفر در دست اقدام بود که با پيگيري هاي متعدد و از محل اعتبارات سفر رياست جمهوري نيز  ۱۰۰ ميليارد ريال براي تکميل آن اختصاص يافته بود و اخيرا در ديدار با وزير محترم علوم دستور تجهيزات با اعتبار۳۰ ميليارد ريالي اجرايي شد. اکنون اين واحد خوابگاهي با عنوان لاله، در زميني به مساحت ۳۷۰۰ متر مربع در چهار طبقه به بهره برداري رسيده و پذيراي دانشجويان دختر در آغاز سال تحصيلي جديد است .

اتفاقات بسيار مطلوبي در حوزه جهاد کشاورزي رقم خورده است

طي سه سال گذشته تنها در حوزه جهاد کشاورزي شهرستان سبزوار ۳۴۰ ميليارد ريال براي اجراي سامانه هاي آبياري نوين  در ۶۰۰ هکتار از اراضي کشاورزي اختصاص يافته است.  در اجراي طرحهاي آبياري نوين و انتقال آب با لوله عمده تامين هزينه برعهده دولت و سهم کشاورزان کمتر از ۲۰ درصد است. همچنين ۹۲ کيلومتر انتقال آب با لوله و ايجاد کانال بتني در سطح مزارع اين شهرستان اجرا شده است که باتوجه به کمبود منابع آبي عملکرد آب مصرفي حوزه کشاورزي را بهبود بخشيده است.

جان دوباره قنوات در سبزوار و رونق کشاورزي

شهرستان  سبزوار يک هزار و ۱۲ رشته قنات دارد که حدود ۲۵ درصد آب کشاورزي اين منطقه از قناتها تامين مي‌شود. قنوات يکي از منابع تامين آب کشاورزي است که با پيگيري هاي مستمر طي سه ساله گذشته بخشي از قنات هاي اين شهرستان لايروبي و مرمت شده است.

دکتربهروز محبي نجم آبادي افزود: تلاش هاي فراواني براي جذب اعتبارات در حوزه مرمت قنوات صورت گرفته که در اين راستا ۱۷۰ ميليارد ريال براي لايروبي اين منابع آبي اختصاص يافته بود. وي اظهار داشت: از محل اين اعتبارات و نيز همياري مالکان ۱۲۸ رشته قنات در شهرستان سبزوار معادل ۱۲ درصد کل اين قنات ها مرمت شده است البته بيشترين سهم مرمت اعتبار بلاعوض دولتي و مابقي آن با همياري مالکان و کشاورزان تامين شده است.

صنعت شيلات ظرفيتي براي اقتصاد سبزوار

طي سالهاي اخير صنعت شيلات به ظرفيتي براي توسعه اقتصاد منطقه تبديل شده است. برگزاري همايش برنامه‌ريزي توسعه ماهيان خاوياري کشور در شهرستان سبزوار بيانگر توانمندي هاي اين منطقه در حوزه شيلات است. در حال حاضر در شهرستان سبزوار علاوه بر توليد سالانه سه هزار تن ماهي سردابي، چهار واحد پرورش خاويار فعال است که استحصال و گوشت ماهيان خاوياري به کشورهاي منطقه صادر مي شود که ظرفيتي براي توسعه اقتصاد سبزوار محسوب مي شود.

ايجاد صنايع فرآوري کشاورزي،  با احداث ۵ واحد توليدي در سبزوار

راه اندازي بزرگترين مزرعه پرورش خاويار در آب‌هاي شور با سرمايه گذاري ۵۰۰ ميليارد ريالي بخش خصوصي و تسهيلات  بخش کشاورزي در قالب سه مزرعه يکي از اقدامات مهم در حوزه توسعه صنعت شيلات سبزوار است که با همکاري مرحوم مهندس برغمدي معاون توسعه وقت جهاد کشاورزي استان محقق شد .

ظرفيت اسمي توليد سالانه ۳۰ تن گوشت و ۵/۱ تن خاويار با ظرفيت اشتغال۳۰ نفر مستقيم و دهها نفر غير مستقيم فاز اول آن آماده بهره برداري است .

با راه اندازي اين واحد پرورش خاويار علاوه به جهش در توليد ماهيان خاوياري زمينه تکثير و توليد بچه ماهيان خاوياري مورد نياز منطقه شرق کشور فراهم مي شود.

راه اندازي و ايجاد کارخانه صنايع پروتئين و فيله محصولات آبزيان در راستاي تکميل زنجيره توليد با سرمايه گذاري بخش خصوص  و۱۵ ميليارد تسهيلات با اشتغال بيش از ۵۰ نفر با پيشرفت فيزيکي ۹۰ درصد درحال انجام است.

احداث کارخانه شيرخشک به عنوان مدرن ترين کارخانه در شرق کشور با سرمايه گذاري ۷۵۰ ميليارد ريالي مجموعه  آيسان با ظرفيت روزانه ۲۰۰ تن مصرف شير و ظرفيت اشتغال بيش از ۵۰ نفر از ديگر صنايع فرآوري است که در شهرک صنعتي ۲ در حال اجراست و بيش از ۷۰درصد پشرفت فيزيکي دارد . .

بزرگترين کارخانه توليد خوراک آبزيان با سرمايه گذاري ۳۸۰ ميليارد ريالي و توليد ۱۰ هزارتن در سال و تنها واحد صادر کننده به آسيا ميانه در راستاي تکميل زنجيره توليد با ظرفيت اشتغال مستقيم ۶۰ نفر راه اندازي شده است . خط توليد دانش بنيان تبديل کود مرغي به خوراک دام داشتي با برند پروماک و توليد کـود گياهي از کـود مرغي با سرمايه گذاري ۲۵۰ ميليارد ريالي  بخش خصوص واشتغال ۵۰ نفر نيز در راستاي توسعه صنايع فرآوري محقق شده است و بيش از ۷۰درصد پيشرفت داشته است که اميدوارم با تحقق  اعتبار درخواستي ايشان از بنياد برکت به زودي شاهد بهره برداري آن باشيم . اينها چند پروژه مهم از سرمايه گذاري در حوزه صنعت کشاورزي است که در اين دوره به نتيجه رسيده است.

رفع تداخلات اراضي اختلافي بين مردم و سازمان منابع طبيعي وجهاد کشاورزي

در قانون سالانه به کشاورزاني که با منابع طبيعي اختلاف داشته و دارند و هنوز منجر به صدور حکم نشده است ، اجازه کشاورزي داده شد است. لازم به ذکر است در شهرستان سبزوار بيش از ۹۴۰۰۰ هکتار در کميته رفع تداخلات آزاد سازي شده است.

۸۴۵ ميلياردتومان اعتبار براي حوزه راههاي شرياني و روستايي ديارسربدارن اختصاص و ابلاغ شده که دستاوردي بي نظير است. 

در سال ۹۹ که  توفيق خدمت به مردم ديار سربداران را پيدا کرديم  شاخص را ههاي اصلي وروستايي شهرستان هاي غرب خراسان در پايين ترين نُرم استان قرار داشت که اين امر وظيفه ما را در اين حوزه سنگين تر مي کرد و در اين راستا بهسازي و ارتقاي راه هاي ارتباطي منطقه در دستور کار قرار گرفت و نشست هاي متعددي با معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور، مهندس اکبري معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور و مهندس مقبلي معاون ساخت و نگهداري راه‌هاي فرعي و روستايي سازمان راهداري و حمل و نقل کشور و مديران استاني جهت تامين اعتبار  برگزار شد.

بهروز محبي نجم آبادي در ادامه گفت: ۶۹۹ ميليارد تومان از اين ميزان اعتبار اختصاص يافته در راه‌هاي شرياني و روستايي شهرستان‌هاي غرب خراسان قسمتي از عقب ماندگي‌ها در حوزه راه‌ها روستايي شهرستان‌هاي ديار سربداران تا حدودي برطرف مي‌شود از مجموع ۲۸۹ کيلومتر راه‌هاي شرياني منطقه حدود ۱۵۰ کيلومتر روکش و اصلاح و بهسازي اجرا شده است.

۶۱ هکتار زمين در شهرک هاي صنعتي سبزوار آماده واگذاري به سرمايه گذاران

در حوزه صنعت که زير ساخت آن زمين و تامين انرژ ي هاي مورد نياز است با پيگيري هاي صورت گرفته ۶۱ هکتار زمين در شهرک صنعتي شماره يک و ۲ اين شهرستان آماده واگذاري به سرمايه گذاران شده است.

اين زمين ها با کاربري صنعتي و کارگاهي با هدف رشد توليد به متقاضيان واگذار مي شود که ۲۳ هکتار آن در شهرک صنعتي شماره يک و ۳۸ هکتار در شهرک صنعتي شماره ۲ است.

 همان گونه که در ابتدا گفتم پروژه ۱۵ مگاواتي شهرک صنعتي هم  اکنون با ۷۰ درصد پيشرفت در حال اجراست همچنين تصفيه خانه فاضلاب شهرک صنعتي شماره ۲ نيز با اعتبار حدود ۱۷ ميليارد تومان در حال احداث است که با بهره برداري آن واحدهاي توليدي صنعتي اين شهرک به شبکه فاضلاب متصل مي‌شود

در حوزه فرودگاه، جلسات متعدد با گرين اير و ايرلاين ها (آقاي زنوزي) و معاون وزير و رئيس سازمان هواپيمايي کشوري(محمدي بخش)و مدير عامل وقت شرکت فرودگاهاي کشور و ناوبري هوايي ايران ، که منجربه خريد ايراستارت و تجهيز و فضاسازي و توسعه بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان در فرودگاه سبزوار شد.

تسريع در ساخت زندان جديد سبزوار

يک شرکت پيمانکار که عمليات احداث ساخت زندان جديد سبزوار را در مسيرروستاي گودآسياب  برعهده گرفته بود آن را نيمه کاره رها کرد در واقع اين شرکت به تعهد خود در اين زمينه عمل نکرد که مراتب از سوي مراجع قضايي در دست پيگيري است. 

با پيگيري هاي فراوان موفق شديم پرونده بررسي تخلف اين شرکت را به حوزه قضايي سبزوار بياوريم که احقاق حق در اين مورد انجام شود به هرحال زندان اين شهرستان قديمي و علاوه بر محدوديت فضاي فيزيکي در بافت شهري قرار دارند که ساخت زندان جديد آن بايد تسريع شود و البته در قوانين سالانه برنامه زمينه‌ي تهاتر آن فراهم است.

حوزه ورزش وتربيت بدني

در حوزه ورزش با توجه به علاقه مردم سبزوار به هندبال و اين که سبزوار را مهد اين ورزش در استان مي دانند مذاکرات با ايران خودرو براي حمايت اين مجموعه از هندبال سبزوار و بازگشت آن به ليگ برتر کشور صورت گرفت که خدا را شکر اين امر محقق شد و امروز تيم پيکان سبزوار نماينده استان در ليگ برتر کشور است .

پيگيري جهت تکميل پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفري سبزوار ، کمک‌هاي ويژه ( بالغ بر۲ ميليارد ) از پول‌هاي توازن نمايندگان به حوزه ورزش ( هزينه گازکشي دو سالن هندبال و سالن شهيد الداغي توحيد شهر، چمن مصنوعي باشگاه حقاني ، مرمت و بهسازي سالن مشکاني ) کمک‌هاي ويژه (بيش از ۵۰۰ ميليون تومان ) به هيات هاي ورزشي و توزيع پک هاي  ورزشي ،۱۰۰۰توپ ( فوتبال ، فوتسال ، واليبال ) تشک و تاتامي به روستاها و شهرها ي حوزه انتخابيه وحمايت هاي انفرادي از ورزشکاران سبزواري در حوزه هاي مختلف از جمله فعاليت هاي مهم در حوزه ورزش شهرستان است .

تمامي جذب کمک‌ها بدون اعلام و کار تبليغاتي خاص به ورزشکاران تحويل گرديد.

ببخشيدآقاي دکترحرف شما را قطع ميکنم درحوزه فرهنگ وفعاليت هاي فرهنگي چه توفيقاتي داشته ايد؟  

همانطور که اشاره شد بزرگترين دستاورد ما در حوزه فرهنگي ثبت يک روز در تقويم ملي با عنوان روز  نثر فارسي گراميداشت ابوالفضل بيهقي بود ، با همکاري خوب راديو فرهنگ اولين اجراي همايش ايران جغرافياي مهرباني در سبزوار به ميزباني دانشگاه حکيم برگزار شد که خود شما هم به عنوان دست اندرکار حضور داشتيد و چند روز سبزوار بر روي موج راديو فرهنگ و راديو نما بود و آن را پوشش داديد و خدمات خوبي از اين طريق به مردم ارائه شد: از جمله حضور تيم هاي پزشکي و دندانپزشکي در مناطق محروم ، ايجاد دو کتابخانه با اهداي کتاب در روستاهاي جوين و ملوند از بخش روداب و اهداي بيست ويلچر به معلولين نيازمند و چندين برنامه ديگر از دستاوردهاي اين همايش بود .

همراهي و کمک به برگزاري همايش گراميداشت عطاملک جويني، حميد سبزواري، با کمک مديريت راديو فرهنگ،

ثبت جهاني سه کاروانسراي مهر، مزينان و زعفرانيه ديارسربداران زمينه‌ساز تقويت صنعت گردشگري داخلي و بين المللي منطقه است.

گرفتن مجوز ايجاد شبکه سربداران در تلويبيون يکي ديگر از دستاوردهاي مهم در حوزه فرهنگ است که اين شبکه به تازگي افتتاح گرديد.

اجراي برخي فيلم هاي جشنواره فجر براي اولين بار در سينما بهمن سبزوار با دستور مستقيم وزير فرهنگ و ارشاد و دعوت و پذيرايي از ۸۶ دانشجويي حکيم سبزواري در مجلس شوراي اسلامي و حضور قاريان سبزواري و اجراي سرود در مجلس شوراي اسلامي توسط گروه فرهنگي شهيد محمدياني شهرستان سبزوار اينها مواردي بود که فعلا حضور ذهن داشتم. 

آقاي محبي با توجه به اين که شما فرهنگي هستيد و قطعا انتظارات جامعه معلمين از شما زياد است و شايد انتظار مي رفت که شما به کميسيون آموزش برويد ، چه فعاليتي يا کارهايي براي همکاران فرهنگيتان داشته ايد ؟

بله، خيلي ممنون از يادآوري به جايتان، بنده خودم را هميشه يک معلم و عضو کوچکي از جامعه بزرگ و قابل احترام فرهنگيان مي دانم و هر چند درکميسيون آموزش نبودم ولي همانند يک عضو کميسيون آموزش در اين حوزه دغدغه داشتم  و پيگيرکارهاي اين عزيزان بودم، به نحوي که دکتر لاشکي معاون پارلماني وزارت، من را عضو بيست وچهارم کميسيون آموزش خطاب ميکند که لازم است به مواردي از اين فعاليت ها  اشاره کنم :

دفاع از حقوق ۴۰ معلم قرآني شهرستان که حق آن ها تضيع شده بود و تثبيت استخدام آنها، بيمه و حقوق معلمان خريد خدمات، استخدام نهضتي ها، توجه ويژه به حق تدريس هاي غير دولتي و پيگيري ويژه رتبه بندي معلمان بعد از ۹ سال کمک به انتقال ده ها معلم سبزواري داراي مشکلات خاص از حاشيه مشهد به مناطق سبزوار و کمک به تجهيزات مدارس براي مثال موتور خودرويL90  براي هنرستان شريعتي پيگيري اشتباه آزمون تيزهوشان که داراي اشتباهات تکرار گزينه بود اعتراضات زيادي در پي داشت و با پيگيري هاي به عمل آمده ۱۲۰۰ نفر در سراسر کشور به ظرفيت آن سال اضافه شد.

مهمتر از همه پيگيري مستمر ۲ ساله براي پروژه ي اعمال آخرين مدرک معلمان که ۳۰ هزار معلم در سراسر کشور از آن بهرمند شدند ( نطق مؤثر در صحن علني که سند تصميم براي وزارت شد و معاونت قوانين مجلس ، ديوان محاسبات و نايب رييس مجلس و سازمان اداري و استخدامي صرفا بر اساس همان نطق مجبور به پذيرش شدند).

– پيگيري و مکاتبه با سران قوا ، ديوان عدالت ، ديوان محاسبات ، رييس سازمان برنامه بودجه براي طلب حدود ۲۸۰۰ فرهنگي اعزام به خارج از کشور که حکم ۱۵۵۳ ديوان عدالت اداري را داشتند ، ۷۰% طلب آنها ( مبلغ قابل توجهي بود ) پرداخت گرديد.

اينها مواردي از فعاليت هاي اينجانب در خصوص پيگيري امور همکاران عزيزم بوده است

جناب آقاي محبي قطعا با توجه به محروميت در شرق کشور اين محروميت ها در روستا ها بيشتر ديده مي شود براي رفع مشکلات روستاها چه کرده ايد ؟

اولا تلاش کرديم که در بين آنها باشيم تا از نزديک آنها را ببينيم، آنها را درک کنيم و مشکلاتشان را حس کنيم به همراه برادر عزيزم آقاي عنابستاني برنامه مرتبي براي دهگردشي ها در همه شهرستان هاي حوزه انتخابيه داشتيم .

تقريبا هر هفته در حوزه انتخابيه بوديم و بيش از ۴۰۰ روستا را حداقل يکبار و خيلي از روستاها را ۳ تا ۴ بازديد داشته ايم و اين حضور مکرر باعث شده بتوانيم خدمات خوبي را در حوزه روستايي داشته باشيم .

از اعتبارات حوزه راه که قبلا گفتيم بيشتر آن در حوزه راه روستايي هزينه شده است و در اين سه سال خيلي از روستا هاي شهرستان هاي حوزه انتخابيه آسفالت شده يا درحال اجراست به طوري که در ماه هاي اخير حدود ۵۰۰۰۰۰ متر مربع آسفالت در راهها روستا اجرايي شده است و درحال حاضر نيز با توجه به مصوبه اي که اخيرا در مجلس داشتيم و۷۰ درصد قير تهاتري در روستاها ديده شد سال آينده سال ادامه نهضت آسفالت خواهد بود  در گازکشي حتي در روستاهاي زير ۲۰ خانوار گازرساني انجام شده حتي روستاهايي مثل کلاته ميرعلي و پروند در روداب و حجت آباد و عبدل آباد در خوشاب به واسطه اين که سرانه اجرا براي هر خانواده بيش از ۱۰۰ ميليون تومان بود با مصوبه تبصره ۱ بودجه سالانه مشکل مرتفع گرديد و کاري نشدني عملياتي شد. در بخش مرکزي سبزوار هم روستاهاي دهستان کراب گازکشي نبود که هم اکنون پروژه درحال انجام است و در بعضي از روستا ها در حال علمک گذاري هستند.

در حوزه آب بخش زيادي از اعتبارات به رفع تنش آبي روستاها اختصاص يافته است.

 در حوزه جهاد کشاورزي تقريبا بيشترين سهم به روستا ها رسيده است از اعتبارات قنوات تا آبياري هاي نوين  – اجراي طرح بهارستان بالغ بر ۲۱ ميليارد تومان هزينه در حل مسئله افت ولتاژ برق در روستاها و جابجايي تيربرق ها را رقم زده است و ليست کاملي از روستاهايي که اجرا شده است موجود است

بيش از پنجاه درصد از ۹۰ميليارد تومان از بودجه در اختيار نمايندگان در روستاها توزيع شده است که مدارک توزيع اين اعتبار موجود است.

 اضافه کردن سهميه طرح‌هاي هادي در ديدار با مرحـوم تابش و نيز قير تهاتري ( قانون بودجه تبصره  ۱) که زمينه آسفالت ده ها روستا را  در سال ۱۴۰۱/۱۴۰۰ فراهم آورد چند صد هزار هکتار از اراضي کشاورزي را رفع تداخلات داشتيم که بيش از ۹۰ درصد اينها در روستا ها  بوده است .

تصويب قانون تعيين درآمد پايدار براي شهرداري‌ها و دهياري‌ها کمک بسيار خوبي براي دهياري ها بود که مشکلات اعتباري داشتند جذب ۳۰۰ ميليون تومان کمک بلاعوض براي چاه‌هاي عميقي که اراضي آنها در سيل خسارت ديد.

پيگيري ساخت واحد هاي مسکوني روستاهاي البلاغ و بهانگر از طريق بنياد مسکن که بر اثر حوادث طبيعي آسيب جدي ديده بودند .

احداث يا کلنگ زني چندين مرکز بهداشتي را در روستاهاي مختلف داشته ايم و خيلي از موارد ديگر که شايد بنده حضور ذهن ندارم .

ممنونيم بابت وقت طولاني که براي مصاحبه شد، مي خواهم يک قول از شما بگيرم و اينکه انشاءا… در فرصتي ديگر مصاحبه اي داشته باشيم در خصوص اقداماتي که  در شهرستان هاي ديگرحوزه انتخابيه داشته ايد .

بله، چشم حتما در خدمت شما و همه ديگر دوستان خبرنگار بوده و هستيم …

و اما حرف آخر ؟

در خاتمه به ضرس قاطع اعلام مي‌کنم در هر پروژه اي و مساله مهم در شهرستانها ، نسبت به ۳ سال اخير در شرايطي مطلوبتر و بهتر قرار داريم: در حوزه راهها، تنش هاي آبي، ارتباطات، پروژه ريلي، فرودگاه، ايجاد زير ساخت‌هاي مختلف، واگذاري اراضي نهضت ملي مسکن، نهضت آسفالت روستايي، کشاورزي، اشتغال در شرايط مطلوب‌تري قرار داريم… و در مگا پروژه ها در شرايط ايده‌آل

از شما هم خيلي ممنون هستم که وقت گذاشتيد موفق باشيد .

سي مصوبه مهم مجلس يازدهم

دوره يازدهم مجلس يک دوره استثنايي در ادوار مجلس بود که مورد توجه رهبر انقلاب نيز قرار گرفت وبا افزايش يک روز به روز هاي کاري مجلس از ۲ روز به ۳ روز در هفته و مصوبات ويژه وخاص اين مجلس در طول دوره فعاليتش نشان از انقلابي بودن آن داشت

اين مجلس در راستاي حفظ امنيت واقتدار ملي و توسعه اقتصادي ورفع مشکلات مردم  با تصويب قوانين کليدي وموثر،گام هاي مهمي را براي ايجاد تحول ورفع مشکلات اجتماعي ، اقتصاد و فرهنگي کشور برداشته است که در زير به ۳۰ مورد ازمهمترين موارد  آنها اشاره شده است 

۱) قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم ها و حمايت از منافع ملت ايران در راستاي حفظ امنيت واقتدار ملي

۲) قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژيم صهيونيستي عليه صلح و امنيت

 ۳) قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس

 يکي از اقدامات مهم و سازنده نمايندگان مجلس يازدهم در سال ۱۴۰۱ به‌حساب مي‌آيد. طبق اين قانون انتصاب کساني که خود، فرزندان يا همسرشان تابعيت مضاعف دارند، در مشاغل و پست‌هاي حساس ممنوع است.

۴) اصلاحيه قانون الحاق دولت ج.ا.ا به سازمان همکاري شانگهاي

بعد از عضويت ايران در سازمان همکاري‌هاي شانگهاي اين قانون مي‌بايست به تأييد مجلس شوراي اسلامي مي‌رسيد که نمايندگان مجلس در ۴ بهمن ۱۴۰۱ لايحه الحاق دولت به سازمان همکاري شانگهاي را مصوب کردند. طبق اين قانون، ايران به سازمان همکاري شانگهاي ملحق مي‌شود.

۵) تصويب قانون اصلاح ماده ۵ قانون بيمه‌هاي اجتماعي کارگران ساختماني

بر اساس اين قانون، سازمان تأمين اجتماعي مکلف شده است با دريافت ۷ درصد حق بيمه سهم بيمه‌شده از مأخذ کسر حق بيمه از کارگران داراي پروانه مهارت فني شاغل مستقيم در امر ايجاد يا توسعه، احداث و يا افزايش زيربناي ساختمان، تجديد بنا، تعميرات اساسي و يا تخريب آن‌ها و دريافت حق بيمه سهم کارفرمايي مربوط از محل مساحت (متراژ) ساخت‌وساز، اين کارگران را بيمه کند.

۶)طرح ماليات بر عايدي سرمايه

کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از همان روزهاي ابتدايي آغاز به کار اين مجلس به دنبال تصويب قانوني بود که بتواند دست دلالان را از بازارهاي مختلف کوتاه کند. در نهايت اين طرح با عنوان ماليات بر سوداگري و سفته بازي در دستور کار مجلس قرار گرفت و پس از تصويب کليات آن در صحن مجلس، جزئيات آن حدود يک سال در کميسيون اقتصادي مجلس مورد ارزيابي و کار کارشناسي قرار گرفت.

۷) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترميم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوري و لشکري

اقدامي براي افزايش حقوق مازاد بر افزايش سنواتي سالانه ، بر اساس اين قانون، حقوق بازنشستگان، وظيفه‌بگيران و مستمري‌بگيران صندوق‌هاي بازنشستگي کشوري و لشکري و ساير صندوق‌هاي بازنشستگي وابسته به دستگاه‌هاي اجرائي، مبلغ ۹۰۰ هزار تومان و کارمندان دولت يک ميليون تومان افزايش پيدا کرد.

۸) قانون جهش توليد دانش بنيان يکي از مهمترين قوانين براي تحول در قوانين اقتصادي کشور است.

 اين قانون با هدف کمک به شرکت‌هاي نوآفرين و توسعه فعاليت‌هاي دانش بنيان و نيز فراهم کردن زمينه فعاليت نخبگان در کشور و در راستاي تحول قوانين اقتصادي کشور به تصويب رسيد.

۹) قانون مديريت داده‌ها و اطلاعات ملي

يکي از مشکلات اصلي کشور جمع آوري بخشيِ اطلاعات در بيش از ۳۰ دستگاه اعم از سازمان ثبت اسناد، سازمان ثبت احوال، وزارتخانه‌ها و… است که بخش بزرگي از بروکراسي اداري به همين ماجرا برمي‌گردد. به همين منظور مجلس يازدهم در قانون مديريت داده‌ها و اطلاعات ملي تصويب کرد که اطلاعات موجود نزد دستگاه‌هاي اجرايي جمع‌آوري و به صورت به‌روز نگهداري شود تا علاوه بر کوتاه‌تر شدن بروکراسي اداري، با کمک به حذف کاغذ از ادارات، يک گام به تحقق دولت الکترونيک و هوشمندسازي کشور نزديک‌تر شويم.

۱۰) قانون تحول در ساختار بانک مرکزي

قوانين فعلي بانکي در اين دهه‌هاي متمادي بدون تغيير باقي مانده بود، به ويژه قانون بانک مرکزي حدود پنج دهه است که تغيير نکرده و کارشناسان معتقدند که بخشي از اشکالات ساختاري اقتصاد کشور که به تورم‌هاي افسارگسيخته و ناترازي بانک‌ها يا کاهش ارزش پول ملي منجر مي‌شود، به ساختار بانک مرکزي کشور برمي‌گردد که به‌روز نيست

طرح اصلاح ساختار بانک مرکزي بعد از ۵۰ سال در مجلس يازدهم به تصويب رسيد تا با اصلاح ساختار بانک مرکزي امکان اعمال اقتدار اين نهاد حاکميتي مهم در شبکه بانکي و مهارت موتور خلق نقدينگي توسط بانک‌هاي خصوصي و در نتيجه کنترل تورم را فراهم کند. کارشناسان تلاش زيادي کرده‌اند که در مجالس مختلف بتوانند اين قانون را به تصويب برسانند، اما به دليل به خطر افتادن منافع زياد در بانک‌هاي خصوصي اين اتفاق هيچ گاه نيفتاده است که سرانجام مجلس يازدهم اين طرح را تصويب کرد. مجلس با تصويب طرح اصلاح ساختار بانک مرکزي گام بزرگ اصلاح ساختار نظام بانکي را برداشت.

۱۱) قانون اصلاح قانون صدور چک مشتمل بر سه ماده در تاريخ ۱۴۰۰/۱/۲۹در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ ۱۸/۲/۱۴۰۰ به تأييد شوراي نگهبان رسيد.

اين قانون تغييرات جديدي را در قانون صدور چک اعمال کرد که مهم‌ترين آنها، تعيين احکام جديد درباره چک تضمين‌شده است.

۱۲) تعيين درآمد پايدار براي شهرداري‌ها و دهياري‌ها

به موجب اين قانون، شهرداري‌ها و دهياري‌ها مي‌توانند در چارچوب قوانين و مقررات از انواع ابزارهاي تأمين منابع مالي و روش‌هاي اجرايي مناسب براي اجراي طرح‌هاي مصوب شهري و روستايي و طرح‌هاي سرمايه‌گذاري و مشارکتي با پيش‌بيني تضامين کافي استفاده کنند. تصويب اين قانون نقطه عطفي در حمايت از مديريت شهري و روستايي و شناسايي درآمدهاي پايدار براي شهرداري‌ها و دهياري‌هاست.

۱۳) قانون ساماندهي صنعت خودرو

قانون ساماندهي صنعت خودرو يکي از قوانين مهمي است که مجلس يازدهم به تصويب رساند و بعد از سال‌ها تابوي ممنوعيت واردات خودرو را شکست که اين موضوع مي‌تواند با شکست انحصار خودروهاي داخلي، باعث تعديل قيمت خودروهاي داخلي و ساماندهي بازار خودرو و رقابتي کردن بازار شود. همچنين ديگر مسائل مربوط به حوزه اصلاح صنعت خودرو هم تعيين تکليف شد.

مجلس در سال ۱۴۰۱ با اصلاح اين قانون، مشکل کاميون‌داراني را حل کرد که علي رغم پرداخت قيمت کاميون‌هاي وارداتي خود، به علت نبود گواهي اسقاط نمي‌توانستند کشنده‌هاي خود را شماره گذاري کنند. بر همين اساس اين افراد که تاکنون براي شماره گذاري کاميون خود مبالغ گزافي پرداخت مي‌کردند، اکنون با پرداخت تنها ۵ درصد ارزش کاميون، گواهي اسقاط دريافت کرده و خودروهاي خود را شماره گذاري مي‌کنند.

۱۴) معافيت مالياتي واردات مواد اوليه دارو

قانون معافيت واردات مواد اوليه دارويي، شيرخشک و تجهيزات پزشکي از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده که در سال ۱۴۰۱ تصويب شد، واردات مواد اوليه دارويي، مواد اوليه شيرخشک اطفال، موارد مصرفي در حوزه پزشکي و توانبخشي شامل لوازم کار، مواد اوليه و قطعات ساخت و يدکي تجهيزات که فاقد مشابه توليد داخل باشند، صرفاً با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و تأييد وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۱۴۰۱ در مبادي گمرکي از پرداخت ماليات و عوارض ارزش افزوده معاف است.

۱۵) قانون تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار

اين مصوبه مهم موجب شکستن انحصار و حذف امضاهاي طلايي، تعارض منافع، محدوديت‌هاي جغرافيايي و محدوديت تعداد ايجاد کسب و کارها مي‌شود تا فضاي کاملا رقابتي براي همه کسب و کارها ايجاد شود. با اين طرح هر شخصي مي‌تواند با ثبت درخواست خود در درگاه ملي کسب و کار بعد از ۳ روز مجوز لازم را کسب کند. قانون تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار ، پس از ده‌ها سال، به رانت‌ها و امضاهاي طلايي در اين عرصه پايان داد و يک انقلاب در صدور مجوزها محسوب مي گردد.

۱۶ ) قانون حمايت از خانواده وجواني جمعيت :

 علاوه بر توجه به دغدغه هاي مقام معظم رهبري در خصوص فرزند آوري وجواني جمعيت ، هدف اصلي مجلس در اين قانون، در اولويت قرار دادن منافع خانواده‌ها و مادران در همه امور است مجلس در طرح بسيار مهم حمايت از خانواده تلاش کرده تا با توجه به منابع موجود در کشور، خواست خانواده‌ها را محقق کند و آنها را در اولويت قرار دهد. در مواردي همچون تسيهلات آموزشي، شغلي، موارد مربوط به تسهيلات بانکي، بحث خوابگاه‌هاي متاهلي، تسهيلات مسکن و خدمات اجتماعي در اولويت قرار گرفته است.

۱۷) قانون جهش توليد مسکن

سرانجام پس از مدت‌ها، بحث و گفتگو ميان نمايندگان مجلس بر سر طرح «جهش توليد مسکن» و دوبار رفت و آمد طرح ميان  مجلس و شوراي نگهبان، اين طرح به تاييد شوراي نگهبان رسيد و از سوي رئيس مجلس براي اجرا به رئيس جمهور و دستگاههاي مسئول ابلاغ شد. که مصوبا ت زير نيز در راستاي قانون جهش توليد مسکن به تصويب رسيد.

۱۸) قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي

 نقره‌داغ کردن احتکارکنندگان مسکن ، يکي از نخستين اقدامات مستاجران بهارستان در دوره يازدهم، تهيه طرح «ماليات بر خانه‌هاي  خالي» بود که بعد از دوبار رفت و برگشت ميان  مجلس و شوراي نگهبان، به تاييد شورا رسيد و تبديل به قانون شد.

۱۹) قانونگذاري براي ساخت سالي يک ميليون واحد مسکوني

اما شاه‌بيت مصوبات مجلس يازدهم در حوزه مسکن، الزام دولت به احداث سالانه يک ميليون واحد مسکوني در طرح «جهش توليد مسکن» بوده است.

۲۰) قانون تاسيس صندوق ملي مسکن

با توجه به توجيهات گاه و بيگاه دولتي‌ها براي تعلل در مسکن‌سازي و رونق دادن به اين بخش به بهانه کمبود منابع مالي، نمايندگان تاسيس «صندوق ملي مسکن» را در مصوبه خود به دولت الزام کرده و منابع آن را هم به اين صورت تعريف کرده‌اند.

۲۱) قانون الزام بانک‌ها به اختصاص تسهيلات مناسب به بخش مسکن

اقدام ديگر مجلسي‌ها در ماده ۴ اين طرح بوده که به الزام بانک‌ها براي اختصاص تسهيلات بانکي حوزه مسکن با نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار پرداخته‌اند.

بر اين اساس، «بانک ها و مؤسسات اعتباري غير بانکي مکلفند حداقل ۴۰ درصد از تغييرات مانده تسهيلات پرداختي در هر سال مالي را با نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند. به صورتي که در سال اول اجراي قانون از حداقل يک ميليون و ششصد هزار ميليارد ريال تسهيلات براي واحدهاي موضوع اين قانون کمتر نباشد و براي سالهاي آينده نيز حداقل منابع تسهيلاتي مذکور با افزايش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزايش يابد.

۲۲) قانون الزام دولت به تامين زمين مناسب براي مسکن

از  آنجا که راز و رمز اصلي گراني مسکن – علاوه بر مسئله سوداگري- موضوع «زمين» ارزان براي احداث ساختمان است، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از طرح جهش توليد مسکن، براي حل اين مسئله هم چاره‌انديشي کردند.

بر اساس ماده ۷ اين طرح «وزارت راه و شهرسازي موظف است براي اجراي برنامه هاي حمايتي، نسبت به واگذاري اراضي مورد نياز ساخت مسکن به صورت اجاره ۹۹ ساله اقدام نمايد». همچنين مطابق تبصره اين ماده، «مبلغ اجاره‌بهاي سالانه اراضي اجاره ۹۹ ساله اين ماده حداکثر معادل ۲۰ درصد قيمت منطقه‌اي زمين مسکوني متناسب با قدرالسهم هر متقاضي در همان سال يا يک درصد ارزش کارشناسي روز زمين در ابتداي سال واگذاري (هرکدام کمتر باشد) تعيين مي‌شود.

۲۳) قانون ساماندهي سامانه ي املاک و اسکان و روابط بين موجر و مستاجر

اين قانون نيز در راستاي جلوگيري از دلال بازي در حوزه مسکن ، جلوگيري از افزايش قيمت بي رويه اجاره بها ودر مجموع کاهش قيمت مسکن

۲۴) اصلاح قانون تضمين خريد محصولات کشاورزي ؛

طرحي که نرخ خريد تضميني محصولات کشاورزي با به نحوي اصلاح کند که هم نياز به واردات کم شود و هم کشاورزان راضي به فروش شوند و دست واسطه‌ها و دلالان هم به اين شکل از زنجيره توزيع محصولات کشاورزي قطع شود.

۲۵) قانون نقل و انتقال سوابق بيمه يا کسور بازنشستگي بين صندوق‌هاي بازنشستگي و تجميع سوابق بيمه‌اي اشخاص

۲۶) قانون نظام رتبه‌بندي معلمان

رتبه‌بندي معلمان  از قوانين مانده بر زمين بود که پس از ۱۲ سال بلاتکليفي  اجراي آن با  افزايش حقوق فرهنگيان و حل مشکل رتبه‌بندي معلمان همراه بود.

۲۷) قانون کاهش مدت سربازي وافزايش ۷ برابري حقوق سربازان که تحول بزرگي در حوزه نظام وظيفه وحمايت از سربازان وخانواده هاي آنها بود.

۲۸) قانون شفافيت آراء قوا

۲۹) قانون پاداش به افشا گران فساد

۳۰) بيمه رايگان ۱۲ ميليون نفر دهک اول تا پنجم در حوزه سلامت 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *