ماجرای کربلایی شدن مُهرهای حرم رضا(ع)

جواد باشتنی

گفت‌وگو با طراح نقش مهرهای جدید حرم مطهر رضوی که به تازگی از آن‌ها رونمایی شده و تصاویرش در فضای مجازی دست به دست می‌شود

نویسنده: علیرضا کاردار

در روزهای گذشته خبر آمد که بیش از ۳۰۰ هزار مُهر تربت کربلا با مهرهای قدیمی حرم مطهر رضوی جایگزین شده است. مهرهایی یک شکل و یک دست که عکس و فیلم‌هایش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دل هر عاشقی را می‌ربود. به گزارش آستان نیوز، با دستور تولیت محترم آستان قدس رضوی و با مساعدت تولیت‌های محترم عتبه حسینی و عتبه عباسی، بیش از ۱۰۰ تُن خاک مقدس کربلا و ۸۰ لیتر آب متبرک سرداب‌های مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت اباالفضل العباس(ع) به ایران منتقل شده است.

سپس این محموله‌های متبرک با طراحی جدید تبدیل به مهرهایی زیبا شده که پذیرای سجده عاشقان اهل بیت و زائران امام هشتم(ع) شده‌اند. طبق آمار آستان قدس، سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مهر در حرم مطهر رضوی مورد استفاده زائران قرار می‌گیرد که از این پس تمامی این مهرها با تربت اعلای کربلای معلی خواهند بود. به همین بهانه با طراح این مهرها گفت‌وگو کردیم تا حال و هوایش را از این که اثر هنری- معنوی‌اش سجده‌گاه عاشقان شده، جویا شویم. 

سایت

 تلفیق هنر و معنویت
امیر خالقی، مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی است. او که کارشناس ارشد علوم ارتباطات است، مدرک گرافیک هم دارد. این هنرمند می‌گوید: «رشته هنری‌ام گرافیک و شاخه‌های مختلف آن است علی‌الخصوص شاخه‌های طراحی نشان، هویت بصری، پوستر و تبلیغات محیطی که حدود ۲۵ سال در این حوزه فعالیت و تدریس می‌کنم.» وقتی به این فکر کنیم که مهر مهم‌ترین وسیله‌ای است که نمازگزار به آن احتیاج دارد، به این نکته پی می‌بریم که طراحی و فیزیک آن، بسیار مهم است. از او پرسیدم چه شد افتخار طراحی مهرها به شما پیشنهاد داده شد؟ وی پاسخ داد: «با توجه به تجربه‌ و طراحی‌های مختلفی که در این سال‌ها در حوزه مذهبی و فرهنگی انجام داده‌ام و دوستان دیده بودند، مدیران صلاح دانستند که این پروژه به من سپرده شود و قرار شد من طراحی مهرها را برای اولین بار انجام دهم.» 
 سادگی و سنتی بودن
حقیقتا افتخار بزرگی است که محصول هنری‌ات، حلقه وصل عاشق و معشوق شود. عاشقی که به زیارت مولایش و معشوقش آمده و هنگام سرگذاشتن بر درگاه ربوبی، بر مهری سجده کند که طراحی توست. آقای خالقی از حس و حال روزی می‌گوید که این کار به او واگذار شد: «خدا را شکر اتفاق خیلی خوبی بود. از لحظه‌ای که این کار به من سپرده شد تا این وظیفه را انجام دهم، خیلی خوشحال شدم. سعادت و افتخاری بود که این کار را انجام دهم. برای همین تمام سعی‎ام را کردم که با تنوع در فرم‌ها و شکل‌ها و محتواهای مختلف روی مهر، کارم را انجام دهم. بیش از ۲۰ طرح مختلف طراحی کردم و خوشنویسی را هم به استاد صوفی سپردم؛ از لحاظ فرم مهر، ابعاد، طراحی گرافیک و محتوای متن روی مهر تنوع مختلفی داشت که از بین آن‌ها این یکی انتخاب شد.» خوش به حال آن طرحی که نهایتا انتخاب شد. وی دلیل انتخاب این طرح را چنین بیان می‌کند: «دلیلش را که باید از مدیرانی که انتخاب کردند پرسید، ولی خودم احساس می‌کنم به دلیل سادگی و شبیه بودن به مهرهای سنتی و قدیمی و خط خوانا و ترکیب بندی خاصش بود که این طرح از بین ده‌ها طرح دیگر انتخاب شد.»
 محبوب فضای حقیقی و مجازی
​​​​​​​این مهرها که مورد توجه زائران قرار گرفته، عکسش هم در فضای مجازی به شدت پربازدید شده است. زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک به زیارت آقا(ع) آمده‌اند و نماز خود را با این مهرها به جا آورده و به عنوان یادگاری عکسی از آن‌ها ثبت می‌کنند. جالب است که طراح این مهرها هم خودش از فضای مجازی متوجه شده است که طرحش قبول شده: «خودم از دیدن بازخورد مردم در شبکه های اجتماعی بود که به ساخت این مهرها پی بردم. طرح را مدت‌ها پیش داده بودم و اطلاعی از روند ساختش نداشتم. یک روز در اینستاگرام دیدم افراد مختلف از طراحی این مهر و جاگیری‌اش در حرم پست می‌گذارند و حال و هوای خودشان را بیان می‌کنند. آن‌جا بود که باخبر شدم مهرها تولیده شده‌اند. خیلی خوشحال شدم. این عکس‌العمل‌های مردم خیلی خوب بود.» اگر شما هم به زیارت مشرف شدید، عکس‌های یادگاری خود را برای ثبت در صفحه «شمسه» برای ما بفرستید. التماس دعا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *