بیانیه رئیس اصناف سبزوار به مناسبت روز اصناف

بیانیه رئیس اصناف سبزوار به مناسبت روزاصناف

اصناف  بزرگترین تشکل اقتصادی دولت که هیچگونه بار مالی برای دولت ندارند

یکم تیر ماه  روز اصناف روزنه ای برای به تصویر کشیدن جایگاه واقعی اصناف و ارج نهادن به ارزشهای معنوی ، اجتماعی و اقتصادی این زحمت کشان واقعی عرصه های کار و تلاش میباشد.

هر ساله در این روز اتاق های اصناف سراسر کشور، مسئولان اتحادیه ها و مدیران و دیگر مسئولان گرد هم می آیند تا در خصوص مشکلات اصناف به تبادل نظر بپردازند.

 شوق و توان فرصت خدمت به مردم توفیق الهی است .

خانواده بزرگ اصناف خدمت به مردم را در راس عبادات خود میدانند و بعنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور فعالیت میکنند.

نگاه ما به مجموعه اصناف نگاه خدمتی ست .

امروزه اصناف آسایش و آرامش و امنیت میخواهند و در پناه آسایش و امنیت است که فعالیت های علمی و صنفی صورت میگیرد. متاسفانه مسئولین عزیز چند سالی است که فشار ها و مشکلات برروی اصناف بسیار فراوان شده است.

تحریم های جهانی علیه کشور برنامه های نا مناسب اقتصادی توسط مدیران اجرایی قوانین مختلف که فشار بر اصناف را بیشتر و عاملی شده که بازار در انقباض کامل بسر برد.

مسئولین عزیز و گرامی

شاید امروزه کمتر کسی پیدا شود که به لحاظ قانونی نداند برای راه انداختن یک کا ر و کاسبی یا به اصطلاح  شغل آزاد قبل از هر اقدامی باید به فکر دریافت مجوز یا همان پروانه کسب باشد.

بی تردید اصناف مشروعیت خود را از پروانه های کسب میگیرند.

واحد های صنفی دارای پروانه کسب سالانه متقبل هزینه های گوناگون از جمله حق عضویت ، مالیات، عوارض شهرداری و غیره و غیره میشوند. اما در مقابل هیچ امتیازی و خدماتی در قبال پروانه کسب دریافت نمیکنند.

پروانه کسب امتیاز ویژه ای برای کسبه ندارد و در شرایط فعلی پروانه کسب آنها فقط برای ضمانت وام معتبر است .

ایجاد فضای کسب و کار ، کاهش مالیات ، کاهش هزینه های تولید، تسهیلات کم بهره ، قیمت گزاری مناسب و کاهش حمل و نقل از جمله مکاتبات اصناف است .

اصناف قدیمی ترین نهاد مدنی خود جوش اند که در بخش های مختلف اقتصادی، تولیدی، توزیعی و خدماتی با دولت و مردم در تعاملند و بزرگترین تشکل اقتصادی دولت هستند.

کارهای بزرگ اصناف باید به خودشان برگردد زیرا حضور نهاد های مردمی عامل بسیار موثری در سالم سازی بازار محسوب میشوند.

دولت با واگذاری امور اجرایی اصناف به اصناف از بخش عظیمی از وظایف اجرایی و به تبع آن هزینه های مرتبط بر آن رها خواهد شد. و در منظر حاکمیتی و جایگاه هدایت کنندگی اصناف قرار خواهد گرفت.

اصناف جزئی از مردم هستند و بزرگترین تشکل اقتصادی دولت که هیچگونه بار مالی برای دولت ندارند.

مجموعه اصناف با مدیرت منسجم و واحد، بازار را بخوبی مدیریت کرده اند که آرامش کنونی حاصل تلاش تمام اصناف و همیاری و همکاری صمیمانه تشکل های صنفی با دولت بوده اند

اکنون همه اتحادیه ها با اتحاد و وحدت خاصی گام بر میدارند که بطور حتم با در کنار هم بودن موفق خواهیم بود.

دوستان و مسئولین عزیز

کار نظارت بر بازار یکی از مباحث مهم و تاثیر گزار در حوزه اقتصاد بوده که حتی در دستورات دینی ما لحاظ گردیده است .

وظیفه ذاتی ما تنظیم بازار و سهولت دسترسی مردم به مایحتاجشان است .

نیاز امروز جامعه حضور پررنگ مجموعه اصناف در تمامی عرصه ها ست و از دولت هم تقاضای پشتیبانی واقعی از اصناف را داریم.

 مسئولین عزیز

برای رونق اقتصادی و عملیاتی کردن شعار رهبر فرزانه انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی : تولید اشتغال اصناف باید این راهکار اقتصادی را به ثمر رسانده و برای تحقق آن تلاش کنند.

اصناف به عنوان پرچمدار خرید کالای ایرانی در جامعه محسوب میشوند که در فرهنگ سازی مهمترین عنصر آن است.

سیاست های دولت و همراهی تولید کنندگان سبب شد تا امروز کالای با کیفیت ایرانی در بازار بیش از گذشته مورد استقبال مردم باشد.

دوستان و مسئولین عزیز

چه کسی میتواند ادعا کند که در طول روز و فقط یک روز ، هیچ ارتباطی با یک واحد صنفی نداشته باشد… بطور قطع میتوان گفت که در واحد های صنفی نقش انکار ناپذیرایی در زندگی همه ما دارند.

از سپیده سحر که بوی نان در فضای خانه می پیچد تا هنگام خفتن، هر فرد بطور میانگین با ۷ الی ۱۰ واحد صنفی ارتباط برقرار میکنند.

منظور نمک خوردن و نمکدان نشکستن است

 از دست اندرکاران امر تقاضا دارم در برخورد  با اصناف با احترام برخورد شود.

کاسب حبیب خداست.

بسیاری از بازاریان از افراد مومن ولایتمدار و متعهد به نظام و قانون مدار و با اصناف می باشند. که برای تشویق دیگران باید از آنها تجلیل به عمل آید باید اعتقادات مذهبی مردم و اصناف سبزوار را سرمایه ای ارزشمند را از نظر فرهنگی تقویت کنیم منتهی بدیهی است که با احترام برخورد کردن به معنی نادیده گرفتن تخلف نیست بلکه باید با قاطعیت با تخلف برخورد کرد.

این مجموعه هیچگاه از مجموعه انقلاب و نظام ابراز طلب نکرد و امروز هم یکی از سربازان اصلی انقلاب بشمار می آیند.

 در طول ۳۷ سال تحریم این اصناف بود که بازار و واحد های صنفی را در برابر دشمنان نگه داشت و نتایج آنرا هم می بینیم که هرگز اجازه نداند دشمنان از ابزار تحریم بتوانند به کشور آسیب بزنند.

اصناف در انجام وظایف خود نسبت به انقلاب و نظام چنان  مقتدرانه و صادقانه نسبت به تثبیت آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی اصرار ورزیدند که امام راحلمان اصناف را بازوان ستبر انقلاب نامیدند.

یکبار دیگر روز اصناف را به بازاریان شریف شهرستان سبزوار روسای محترم اتحادیه ها تبریک عرض نموده  امیدواریم باهمکاری و تعامل بیشتر مسئولین گامهای اساسی برای رفع مشکلات بازاریان عزیز داشته شود.

در خاتمه

جامعه شاد سرشار از زیباییهاست هر چه شادی بیشتر باشد جامعه هم سالمتر است

 شادی نمادی از زیستن آگاهانه است

 و نمایشی از سپاسگزاری در برابر یزدان پاک، ما وارث این تفکریم شاد باشید شاد زندگی کنید که شادی امتداد خدا است .

 

فخرالدین فتاحی رئیس اتاق اصناف سبزوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *