جشنواره نمای برتر بافت قدیم سبزوار وارد مرحله دوم شد

جشنواره نمای برتر بافت قدیم سبزوار وارد مرحله دوم شد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار از برگزاری جشنواره نمای برتر بافت قدیم سبزوار برای دومین بار در این شهر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، مرتضی احمدی با اعلام این خبر افزود: محدوده بافت قدیم سبزوار دارای ۱۳۵ هکتار مساحت است که از شمال به خیابان اسدآبادی، از جنوب به خیابان طبرسی، از شرق به خیابان کاشفی و از غرب به خیابان عطاملک منتهی می شود.

وی با تاکید بر اینکه ضوابط ساخت و ساز در این محدوده دارای مقررات خاصی است، اظهار کرد: براساس طرح تفصیلی، از صدور پروانه ساخت و ساز بیش از سه سقف در هسته مرکزی سبزوار جلوگیری می گردد.

او همچنین با بیان اینکه در بافت قدیم برای اجرای نماسازی ساختمان نیز ضوابط خاصی اعمال شده است، بیان کرد: در این بافت باید نما و پنجره ها به صورت آجرنما و چوبی باشد و اصول معماری اصیل و بومی بعنوان اساس و پایه در طراحی و اجرای نمای ساختمان ها نیز رعایت شود.

احمدی با اظهار اینکه براساس رشد روز افزون جمعیت شهری و تردد خودروها معابر شریانی بافت قدیم سبزوار دیگر پاسخگوی نیاز شهری نیست و هم اکنون بعضا به صورت یکطرفه و خطوط ویژه تردد می شود، گفت: براساس برنامه چشم انداز ۱۰ساله می بایست تمام ادارات مستقر در محدوده بافت قدیمی از این بافت خارج شوند تا علاوه بر کنترل ترافیک، تغییر کاربری های متناسب با چشم انداز برنامه ها و سند توسعه شهری در این محدوده صورت بگیرد.

معاون معماری شهرسازی شهرداری سبزوار در ادامه به برگزاری دومین جشنواره نمای برتر بافت قدیم سبزوار اشاره کرد و افزود: این جشنواره با اهداف تبیین و ترویج ارزش های کیفی در ساخت و سازهای بافت قدیمی، تاکید برکارآمدی و اثربخشی نماسازی در هویت بافت قدیمی، تقویت هویت بصری و منظر شهری در بافت های قدیمی و حفاظت و نگهداری نشانه ها در بافت قدیمی دنبال می شود.

وی همچنین به مدارک مورد نیاز و زمان تحویل آثار اشاره کرد و افزود: عکس و نقشه نمای ساختمان در ساخت و سازهای انجام شده در سال های ۹۶ و ۹۷، کد نوسازی، آدرس مالک، نام مالک، طراح و ناظر معمار برای این جشنواره الزامی است.

احمدی با بیان اینکه زمان برگزاری این جشنواره توسط شهرداری سبزوار و سازمان نظام مهندسی ۵ اسفندماه سال جاری همزمان با سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی برگزار خواهد شد، ادامه داد: علاقمندان برای شرکت در این جشنواره فقط تا ۱۲ بهمن ماه سال جاری فرصت دارند که مدارک و آثار خود را به ساختمان نظام مهندسی سبزوار تحویل دهند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار گفت: دو عدد سکه بهار آزادی به مهندس معمار ناظر ساختمان برتر، یک عدد نیم سکه بهار آزادی به مهندس معمار ناظر ساختمان برتر و تخفیف ۳۰درصدی عوارض و جرایم ساختمانی به مالک ساختمان برتر از جوایزی است که برای نفرات اول تا سوم این جشنواره در نظر گرفته شده است.

گفتنی است ۴۳ هکتار بافت تاریخی سبزوار درون بافت قدیم این شهر قرار گرفته است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *