اهدای تمبر یادبود سلطان تیتر ایران به موزۀ آستان‌قدس ‌رضوی

اهدای تمبر یادبود سلطان تیتر ایران به موزۀ آستان‌قدس ‌رضوی

 

تمبر یادبود زنده‌یاد حسین قندی، از سوی جمعی از اصحاب رسانۀ شهرستان سبزوار، به بهانۀ روز جهانی پست، به موزۀ آستان‌ قدس‌رضوی اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، تمبر یادبود زنده‌یاد حسین قندی، پیش‌کسوت حوزۀ خبر و رسانۀ شهرستان سبزوار ملقّب به«سلطان تیتر ایران»، از سوی جمعی از کارشناسان حوزۀ رسانۀ شهرستان سبزوار، به بهانۀ روز جهانی پست، به موزۀ آستان ‌قدس‌رضوی اهدا شد.

این تمبر یادبود، به دست رضا نامنی، مسئول دفتر خبرگزاری صدا و سیمای شهرستان سبزوار، سید محسن جعفری، مدیرعامل کانون خبرنگاران و جواد باشتنی ، بازرس کانون خبرنگاران این شهرستان، در جلسه‌ای با حضور ریاست سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌رضوی و جمعی از مدیران وکارشناسان این سازمان، به موزۀ آستان ‌قدس‌رضوی اهدا گردید.

در این جلسه، ابتدا ریاست سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌رضوی، به معرفی اجمالی بخش‌های مختلف این سازمان پرداخت و گفت: مجموعۀ کتابخانه‌های آستان‌قدس‌رضوی شامل کتابخانۀ مرکزی، ۱۸ کتابخانه در سطح شهر مشهد، ۲۲ کتابخانه در شهرستان‌های سراسر کشور و یک کتابخانه در کشور هندوستان، با دارابودن بیش از چهار میلیون نسخه کتاب، افزون بر ۶۰۰ هزار نفر عضو دارد.

دکتر مجتبی بذرافشان مقدّم با اشاره به مرکز اسناد و آرشیو مطبوعات آستان‌ قدس‌رضوی اضافه کرد: بیش از ۱۳ میلیون سند در این مجموعه نگهداری می‌شود و آرشیو مطبوعات این سازمان، با دارا بودن دو میلیون نسخه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز مطبوعاتی ایران را تشکیل داده است.

وی از مجموعۀ موزه‌ای آستان ‌قدس‌رضوی یاد کرد و افزود: این مجموعه، با ۱۶ گنجینۀ تخصصی نظیر قرآن و نفایس، هدایای مقام معظم رهبری، تمبر، سکه و اسکناس، ظروف، هنرهای تجسمی، آبزیان و… سالانه بیش از یک میلیون و یک‌صد هزار نفر بازدیدکننده دارد که با فاصلۀ زیادی از موزه‌های کشور، رتبۀ نخستِ بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌رضوی به طور ویژه، به گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس آستان ‌قدس رضوی‌ اشاره و تصریح کرد: در این گنجینه، بیش از ۹۰۰ هزار تمبر از ۲۴۰ کشور جهان نگهداری می‌شود که در حال حاضر، سه هزار و ۳۰۰ تمبر از جمله اولین تمبرهای ایران و جهان، در این گنجینه در معرض نمایش علاقمندان قرار دارد و بیشتر اشیاء این گنجینه، از طریق سنت حسنۀ وقف، به این مجموعه افزوده شده است.

وی در پایان تأکید کرد: حفظ و صیانت اشیاء ارزشمند مجموعۀ کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی، به طور کامل، پیوسته توسط ادارۀ حفاظت و مرمّت این سازمان، انجام می‌گیرد.

در ادامه، رئیس هیأت‌مدیرۀ کانون خبرنگاران شهرستان سبزوار، به بیان معرفی کوتاهی از زنده‌یاد حسین قندی پرداخت و بیان کرد: این پیش‌کسوت حوزۀ خبر، متولّد ۱۳۳۰ در شهرستان سبزوار، استاد رشتۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و مدرّس روزنامه‌نگاری و فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد از آمریکا در رشتۀ مدیریت بین‌الملل بود که به دلیل انتخاب تیترهای جذّاب و مخاطب‌پسند، به «سلطان تیتر ایران» ملقّب شد و در طول زندگی حرفه‌ای خود، اخلاق نیکو را سرلوحۀ کار خود قرار داده و به شاگردان، پیوسته رعایت اخلاق روزنامه‌نگاری را گوشزد می‌کرد.

رضا نامنی، در بیانِ هدف اهدای این تمبر به مجموعۀ تمبر موزۀ آستان ‌قدس‌رضوی، با ابراز اینکه امامت، هستۀ شیعه و اسلام است و امام رضا(ع) جزو سلسلۀ امامت و ولایت است، عنوان کرد: ما هرچه داریم، باید صادقانه در طبق اخلاص، به مضجع نورانی حضرت رضا(ع) اهدا کنیم و پس از این هم اگر شیء ارزشمند دیگری داشته باشیم، بی‌تردید خالصانه پیشکش حرم حضرت رضا(ع) خواهیم کرد.

این جلسه، با اهدای یادگاری‌های متبرّک به میهمانان از سوی کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی، پایان گرفت.

گفتنی است که این تمبر یادبود، پیش از این در ۱۶ مرداد سال جاری مصادف با روز خبرنگار، برای نخستین بار در کشور، در مراسمی که به مناسبت تجلیل از اصحاب رسانۀ سبزوار برگزار شده بود، با حضور خانوادۀ مرحوم قندی و جمعی از فرهیختگان این شهرستان، در شهر سبزوار، رونمایی شد و نشان زنده‌یاد قندی، به خانوادۀ این روزنامه‌نگار و سه پیش‌کسوت عرصۀ خبر شهرستان سبزوار، اعطا گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *