سرعت گیر یا سکوی پرش !؟!

سرعت گیر یا سکوی پرش  !؟!

با نصب سرعت گیردرجاده ی حادثه خیزفقط صورت مساله پاک شد !؟!

پس از حادثه  تصادف خونین روزعیدفطر درجاده دارین ازتوابع بخش روداب که منجربه کشته شدن دونفرومصدوم شدن چندنفردیگرازهموطنانمان شد مسئولین راهداری و راهنمایی ورانندگی سبزوار درجهت پاسخگویی به اعتراضات مردم ورسانه ها بخاطر عدم شانه خاکی وکم عرض بودن جاده ونیزکم شدن تصادفات خونین ؛ صورت مساله را پاک کردند وبجای آن دریک جاده ۱۵کیلومتری حدود۵تا سرعت گیر بزرگ سیمانی غیراستاندارد درست کردند که درنوع خود بی نظیراست!!! والبته این کارنیزمورد اعتراض مردم ومسئولین محلی نیز واقع شد که هنوز هیچگونه پاسخی  درتوجیه کارخود نداده وهیچ اقدامی درحذف وبرداشتن آنها نیز نکرده اند.  البته هیچ یک از مسئولین نیزحتی مسئولیت ایجاد آن را برعهده نگرفته اند! لذا برآن شدیم تا نکاتی را خدمت مسئولین به ظاهرخیرخواه مردم شریف سبزواروجهت تنویرافکارعمومی بویژه همشهریان عزیزبرسانیم.اولا سوال ما از مسئولین مربوطه اینست که آیا برای تنبیه متخلفان با سرعت زیاد، همه رانندگان باید مجازات شوند ومتحمل خسارات جانی ومالی شوند وخودروشان با عبوراز روی سرعت گیر یا سرعت کاه آسیب ببیند؟ سوال دوم اینکه آیا ایجاد سرعت کاه درجاده های اصلی بیرون از شهرها طبق کدام  قانون ایجادمی شود ؟ اما درباره سوال اول باید گفت :مسئولین حمل ونقل ترافیک وراهداری گویا ازاصل ” تشویق برای یک نفر وتنبیه برای همه” می خواهند استفاده کنند . گویا در واقع استفاده از سرعت‌گیر به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل سرعت خودروها در دستور کار مسئولان راهنمایی ورانندگی وراهداری قرار گرفته است  که باید گفت متاسفانه این کار یک توهین به شعور مردم است  چرا که اولا درحادثه ای که درجاده دارین ازتوابع بخش روداب افتاد تنها رانندگان مقصرنبودند که به خاطر آن همه رانندگانی که درآن جاده تردد می کنند بخواهند تنبیه شوند. به نظر آقایان آیا جاده استانداردساخته شده است ؟ آیا خودروهای ما ایرانی ها طبق موازین استاندارد ساخته وکاملا ایمن هستند؟ جاده دارین از ابتدا تا انتها فاقد شانه خاکی می باشد. حتی طبق استاندارد ساخته نشده به طوری که جاده کم عرض است که این را باید مسئولین وقت وپیمانکارمربوطه پاسخ گو باشد وتاوان گرفتن جان همشهریان را آنها باید بدهند نه رانندگان دیگر. متاسفانه برخی از مسئولان فکر می‌کنند اگر سرعت‌کاه نصب کنند معضل حل می‌شود، در حالی که به عقیده این حقیر تنها صورت مسأله پاک شده است.پس بجای این کار غیرقانونی به دنبال دزد گردنه باشید! اگرهم نمی توانید دزد را بگیرید؛ پس چاره ای قانونی بیندیشید . دوربین کنترل نامحسوس درجاده روداب و جاده هایی مثل جاده دارین که حادثه خیز است بگذارید.اگرهم برایتان هزینه دارد حداقل از سرعت کاه پلاستیکی  طبق استاندارد آن نصب کنید نه اینکه برای جلوگیری از تصادفات خونین سرعت گیرهایی بگذارید که جز خسارت زدن به اموال مردم ثمری دیگرندارد  از معایب سرعت ‌گیرها کم کردن سرعت قبل از رسیدن به آن و سپس شتاب مجدد وسایل نقلیه است که ضمن بالا رفتن مصرف سوخت باعث آسیب رساندن به سیستم  ترمز وکلاج  وجلو بندی خودرو می شود  وبا توجه به نزدیک بودن تابلو سرعت کاه  باعث اتفاقات ناگوار دیگر نیز می شود. اما درپاسخ سوال دوم باید بگوییم که اصلا قانونی برای نصب سرعت گیر درجاده ها وجود ندارد حتی دراتوبان ها که نزدیک ورود ی شهر هست غیراصولی وخلاف می باشد( البته درورودی های سبزوارنیازی به سرعت گیرنیست چون آنقدرچاله ی عمیق دارد که به ناچار باید سرعت را کم کرد)! بنابراین هر مانعی که به هر نوع در خیابان و جاده اضافه شود خلاف بوده و شخصی که اقدام به این کار کرده متخلف است. درواقع نصب سرعت‌ گیر به‌ عنوان ابزاری در طرح‌های آرام ‌سازی ترافیک استفاده می‌شود و در شهرها فقط در معابر محلی یا در مقابل مدارس، مراکز آموزشی و مراکز خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.آیا دریک جاده مثل جاده دارین مدرسه ای یا مراکزآموزشی وجود دارد از طرفی  برای تقاضای يک سرعت گیر موقت بايد درخواستی از طرف ھر نھاد يا سازمانی یا مالکین منازل، و شھروندان بطور اختصاصی ارائه شود، درخواست ارائه شده بايد امضای درخواست کننده، آدرس اشخاصی که درخواست سرعت گیردارند و پشتیبانی نصب آن در محل را به عھده می گیرند به ھمراه داشته باشد.سپس نامه ای برای ساکنین محلی که تقاضای سرعت گیر دارند ارسال می شود تا محل نصب آن را مشخص کرده يا اينکه مکانی را انتخاب و پیشنھاد کنند.باید ازمسئولین مربوطه پرسید درجاده های اصلی بویژه جاده مزبور کدام یک از مواردفوق برای مسئولین مربوطه درخواست  داشته اند؟ البته این موارد برای شهرها محرزمی شود لذا فقط خیابانھا و مناطق مسکونی محلی مناسب برای نصب این ابزار ھستند.نه جاده ها ی بین شهری !

بنابراین مردم عزیزبداننداگر کسی سرعت گیر را بدون ضوابط و بدون مقررات که لازم است  نصب کند (که متاسفانه درجاده مزبورکه نصب آن قانونی نیست حتی ضوابط آن رعایت نشده است )و آسیبی به واسطه آن به شهروندی برسد بر اساس قانون می تواند ازمقام ذیربط شکایت کرده و جبران خسارت کند.حتی درداخل شهرها اگر نصب سرعت گیر در شورای ترافیک مصوب شود آن مسئول بر اساس نوعی که نصب کرده است باید جوابگو باشد چرا که استانداردهای لازم را رعایت نکرده است . متأسفانه در بیشتر سرعت ‌گیرها شاهد استفاده از آسفالت غیراستاندارد هستیم، به‌جای پلاستیک که این آسفالت‌ها به ‌دلیل هم ‌رنگ بودن با جاده و عدم نصب تابلودرفاصله لازم خودروهای عبوری خصوصا موتورسیکلت ها متوجه نشده و با سرعت از روی آن عبور می‌ کنند که این موضوع آسیب‌های فراوانی به خودرو وارد می‌کند.لذا استفاده از سرعت ‌گیرهای پلاستیکی به ‌دلیل نوع پلاستیکی این ابزار، برخلاف آسفالت و سیمان به تعویض و تعمیر نیاز و هزینه کمتری را نیز دارد.(اگرچه درجاده های اصلی همین هم خلاف است!)ضمن اینکه  سرعت گیر استاندار یا سرعت کاه با حداکثر ارتفاع ۹ سانتیمتری باید دو طرفش دو متر کشیده شود، یعنی یک سرعت گیر از صفر تا صدش باید چهار متر باشد. درپایان انتظار می روداز مسئولین ومجریان قانون که اولا خود مقید به رعایت قانون باشند هرجند برایشان هزینه داشته باشد وثانیا برای جلوگیری از خسارات جانی ومالی اقداماتی درجهت فرهنگ سازی انجام دهند وبرای کاهش خسارات راه های مختلف را تجزیه وتحلیل کنند نه اینکه راهی را برگزینند که هزینه برای دولت نداشته باشد اما درعوض خسارت باربرای مردم باشد! وثالثا به خواسته های مردم ومسئولین محلی یک منطقه توجه بیشتری شود قبل ازاینکه صدای اعتراضات مردمی بلند شود. جوادمحمدی دارینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *