سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی اسلامی
عفاف وحجاب در فرهنگ عاشورا
در جریان قیام عاشورا زیبایی های بسیاری وجود دارد که گاهی کمتر به آنها پرداخته میشود ومتاسفانه ما بیشتربه مناقب امام حسین ویارانش می پردازیم تا سبک زندگی امام (ع)ویارانش.ازلحظه حرکت امام حسین به سمت کربلا تا لحظه شهادت آن حضرت وازلحظه شروع اسارت اهل بیت سیدالشهدا(ع) تا کوفه وشام وبازگشت دوباره به کربلا سبک زندگی اسلامی موج می زند که این سبک هم برای مردان وهم برای زنان بویژه زنان ومردان عزادارامام(ع)می تواندیک الگوی جامع باشد.یکی از این الگوهای رفتاری اصل عفاف وحجاب است هم برای مردان وهم برای زنان.
نمونههای بسیاری از حفظ عفاف و حجاب را میتوان در نهضت عاشورا مشاهده کرد. از توصیههای امام حسین علیهالسلام بر لزوم حفظ پوشش و نگهداری حجاب تا دغدغه زنان و مردان میدان در رعایت همهجانبه عفاف و حجاب.
حضور زنان در قیام بزرگ و تاریخی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام چه در مراحل آغاز حرکت، چه در طول مدت حرکت و چه در صحنه کربلا و حوادث پس از آن برجسته و از ابعاد گوناگونی مانند شجاعت، رشادت، دلاورمردی، حیا و عفاف، پیامرسانی این نهضت بزرگ، دفاع از مقام امامت و ولایت و بسیاری ابعاد دیگر قابل بحث و بررسی است. در حقیقت می توان حضور زنان در این انقلاب بزرگ را بخش جداناپذیر آن دانست که بدون آن، تصویر کامل نخواهد بود.در حرکت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام ۸۴ زن و دختر حضور دارند که نقشآفرین در طول حرکت، در صحنه و ماجراهای پس از آن هستند. یکی از مسائلی که امام حسین علیهالسلام بر آن تکیه میکنند حفظ حریمها و ارزشها از جمله عفاف و حجاب است که به خصوص در برابر خانمها بر آن تاکید میکنند.وقتی امام حسین علیهالسلام تنها شد، خطاب به زنان فرمود: «چادرهایتان را محکم بر کمر گره بزنید تا در افت و خیز و فرار کردن و آتش زدن خیمهها، حجابها را حفظ کنید.» در مجلس یزید ملعون هم حضرت سکینه سلامالله علیها یا حضرت فاطمه صغری علیها السلام پاسخ کوبندهای به یزید داد که نشاندهنده حفظ حیا و عفاف از سوی آن بزرگان بود. ایشان فرمود: «آیا این عدالت است که زنان و دختران و کنیزکان تو در پس پرده عزت بشینند و تو دختران پیغمبر صلیالله علیه و آله را اسیر کنی و پرده حرمت آنان را بدری و آنان را بر پشت شتران از این شهر به آن شهر بدون سرپرست و محرمی بگردانی؟»عفاف و حیای حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و سایر یاران آن حضرت اعم از زن و مرد تنها در پوشش آنها نبود. آنها در تمام مراحل حفظ حریمها و ارزشها را به بهترین وجه ممکن به نمایش گذاشتند. عفاف در سخن گفتن داشتند و عفت کلام را حفظ میکردند، هرچند که دشمن بسیار بدگو و بدزبان بود و با الفاظ رکیک و زننده سخن میگفت، اما در هیچ جا اتفاق نیفتاد که امام حسین علیهالسلام و یاران آن حضرت از کلام زشت و زننده استفاده کنند.. به جا سخن میگفتند و به هیچ عنوان پردههای شرم توسط ایشان کنار زده نشد.نکته دیگر آن است که عفاف تنها به زنان اختصاص ندارد. امام حسین علیهالسلام در لحظههای آخری که در میان اهل خیمه خود بود، فرمود تا لباس کهنه را برای ایشان بیاورند اما نکته جالب اینست که نقل است که ابتدا یک لباسی تنگ آوردند، چون تنگ بوده، امام حسین علیهالسلام میفرماید «این، لباس ذلت است.» چون آن لباس کوتاه و تنگ بود.اما متاسفانه پوشیدن لباس تنگ برای مردان وجوانان ما مد شده حتی درداخل هیئت همان هایی که عزاداری میکنند نیزبعضا با یک لباس تنگ ظاهرمی شوندلذا این نکته هم درس بزرگی برای مردان است تا لباس تنگ و کوتاه و بدننما نپوشند.یکی دیگر از جلوههای عفاف در کربلا را در نوع بیان زنان و حتی کودکان مشاهده میکنیم که کمتر گله از نبودن آب، یتیمی، سختی و گرسنگی می کنند. سهل بن سعد شهرزوری، مردی بود که نقل کرده: کاروان اسرا را دیدم که پوشش درست و کاملی نداشتند. دختری برای آنکه موهایش مشخص نشود، دستهای خود را بر روی سرش گذاشته بود. حتی بخشی از لباس آنها در آتش سوخته بود. وقتی مردم به این کاروان آب و غذا می دادند، زنان آنها رد میکردند و میگفتند «صدقه بر آل محمد صلیالله علیه و آله حرام است. » من نزدیک آنها رفتم و آنها از پذیرفتن آب و غذا خودداری کردند و گفتند «اگر قصد کمک به ما را دارید، چادر و پارچهای بیاورید تا خود را با آن بپوشانیم.» به این ترتیب مردم کوفه برای آنها لباس و پارچه میآوردند.آنها مراقب حفظ حریمها بودند و نگران از اینکه ارزشهایی مانند عفاف و حجاب در کنار حرمت امام زمانشان علیهالسلام مورد تعرض قرار میگرفت.اما در روزهای ماه محرم هزاران دختر شمع به دست را میبینیم، به خصوص در شام غریبان شاهد حضور تعداد زیادی از زنان و دختران در کوچهها و خیابان هستیم.
اما دریغا که نشانی از زنان بزرگ عاشورا را در ظاهر گروهی از آنها ببینیم!حتی متاسفانه درحسینیه ها یا مساجد وتکایا که برای اطعام یا عزاداری می روند با همان ظاهربدحجابی حاضرمی شوند. زنان ما اگر به حضرت زینب سلامالله علیها و به شهدای کربلا و در رأس آنها حضرت سیدالشهدا علیهالسلام ارادت دارند، باید عفاف و حجاب را از آنها بیاموزند و در وهله اول با حجاب زینبگونه در جامعه حاضر شوند.اینکه چرا یزیدیان این اندازه با حجاب و پوشش زنان اهل بیت علیهمالسلام مبارزه میکردند؟ حجاب آن بزرگان چه رمزی دارد که حتی با شهادت امام حسین علیهالسلام از دست نرفت؟ بایدبگوییم که دشمن هر رفتاری را که موجب آزردگیخاطر شود، انجام میدهد. لشکر عمرسعد، امام حسین علیهالسلام را به شهادت رساند. وقتی باز هم شاهد شجاعت و ایستادگی زنان اهل بیت علیهمالسلام بود، با حجاب آنان مبارزه کرد تا آنها را خارجشده از دین و غیرمسلمان نشان دهد و حرمت آنها را بشکند.ما روییده در فرهنگ عاشورا هستیم. انقلاب و فرهنگ عاشورای امروز ما مانند دیروز است. بنابراین لازم است که در فشارها، تنگناها و تحریمهای اقتصادی و سیاسی خود را گم نکنیم. چنانکه امام حسین علیهالسلام فرمودند: «مردم بنده دنیا هستند و دین، نباتی است در دهان آنها. تا مزهای از آن میآید دم از دینداری میزنند اما همین که بنای آزمایش گذاشته شود، دینداران کم میشوند.» به این ترتیب باید توجه داشته باشیم که درتنگناهای اقتصادی و مشکلات دنیایی، دین خود را رها نکنیم.تدبیر امام در خصوص آوردن زنان و بچهها به صحرای کربلا و عملکردی که اسرای کربلا داشتند پیام امام حسین (ع) را به دنیا رساند هم اباعبدالله(ع) نسبت به حفظ حریم اهل بیت و حفظ آنها از معرض نامحرمان از هیچ تلاش و حرکتی فروگذاری نکردند و هم خود آن بزرگواران در کربلا و در طول اسارت هیچگاه و هیچ لحظه از حفظ حجاب و عفاف خود غفلت نکردند که اینها میتواند درسآموز برای جامعه امروز ما باشد.
جواد محمدی دارینی/مدیرمسئول