گرمخانه ها، نجات تدریجی کارتن خوابها از مرگ

گرمخانه ها، نجات تدریجی کارتن خوابها ازمرگ

سبزوار با توجه به جمعیت زیاد آن و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی در زمره شهرهایی قرار دارد که با پدیده کارت خواب ها و معتادان متجاهر مواجه است. کارتن خوابها که اغلب آنها به دام اعتیاد گرفتار هستند گرچه از خانواده های خود طرد شده اند اما شایسته تحمل سوز سرما نیستند؛ مکانی برای اسکان شبانه آنها در زندگی شهری یک ضرورت محسوب می شود.

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار، ایجاد گرمخانه در سبزوار مطالبه جدی بی خانمان ها به عنوان یکی از آسیب پذیرترین گروه های جامعه شهری بود که سال ها از آن محروم بودند که با تلاش شهرداری و اداره بهزیستی این مکان راه اندازی شد.

حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی

شهردار سبزوار گفت: وجود کارت خوابها و معتادان در سطح شهر علاوه بر زشتی چهره شهراتفاقی ناگوار برای مجموعه مدیریت شهری محسوب می شد.

سیدعلی کوشکی افزود: گرمخانه ها سرپناهی مناسب برای ساماندهی گروه های آسیب پذیر بی خانمان و کارتن خواب ها به ویژه در فصل سرما است که با مراجعه به این مکانها علاوه بر در امان ماندن از سرما، غذای گرمی هم نصیب آنها شود.

وی تصریح کرد: با هدف حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی و اسکان افراد بی سرپناه و کارتن خواب نخستین گرمخانه شهر سبزوار در محل آرامستان قدیمی شهر راه اندازی شد.

کوشکی ادامه داد: ظرفیت پذیرش در گرمخانه آقایان ۶۰ نفر است که در صورت لزوم امکان افزایش این فضا نیز وجود دارد.

شهردار سبزوار گفت: در این مرکز یک وعده غذای گرم در شب و صبحانه به مددجویان ارائه می شود و تلاش داریم برای کاهش آسیب های اجتماعی آلام روحی این جامعۀ هدف، زمینۀ حضور پزشک و خدمات روان شناختی در این مرکز فراهم شود.

کوشکی ادامه داد: گرچه با راه اندازی گرمخانه مشکل افراد معتاد و بی سرپناه در این شهر تا حدودی برطرف شده است اما هدف ما رهایی آنها از چنگ اعتیاد و بازگشت به جامعه و کانون گرم خانواده است.

ایجاد گرمخانه در سبزوار مطالبه جدی بی خانمان ها به عنوان یکی از آسیب پذیرترین گروه های جامعه شهری بود که سالها از آن محروم بودند که با تلاش شهرداری و اداره بهزیستی این مکان راه اندازی شد.

 تجمع کارت خواب‌ها در معابر

مدیرعامل مؤسسه مرکز سرپناه شبانه سبزوار گفت: یکی از مشکلات شهر سبزوار بی خانمانی کارتخواب ها و افراد معتاد و بی سرپناه به ویژه در فصل زمستان بود.

محمد خیرآبادی افزود: تجمع کارتن خوابها و معتادان در برخی معابر شهری سبزوار علاوه بر مخدوش کردن سیمای شهری، آرامش و بهداشت روانی شهروندان را سلب کرده بود.

وی تصریح کرد: با راه اندازی گرمخانه از ابتدای بهمن سال جاری به طور میانگین، شبانه ۳۰ نفر به این مرکز مراجعه می کنند علاوه بر ارائه خدمات و دو وعده غذایی به مراجعان با استفاده از تیم روانشناسی آنها را تشویق به ترک اعتیاد می کنیم تا زمینه بازگشت آنها به دامن خانواده فراهم شود.

خیرآبادی با اشاره به اینکه با اجبار نمی توان کارتن خوابها و معتادان را به گرمخانه هدایت کرد، افزود: اطلاع رسانی لازم و جلب اعتماد سبب استقبال بی خانمان های شهر سبزوار به این سرپناه شبانه شده است.

وظیفه‌ای انسانی و اخلاقی

رئیس اداره بهزیستی سبزوار نیز گفت: طی سالهای اخیر در پی گسترش آسیب های اجتماعی و معضل اعتیاد افرادی در سطح شهر و معابر مشاهده می شدند که از پناهگاهی برای اسکان و استراحت شبانه محروم بودند.

مرضیه کسرایی فر افزود: اغلب این افراد به طور تجمیعی شب را سپری می کردند و برای رفع این مشکل اداره بهزیستی با همکاری سایر نهادهای مرتبط پیگیر مکان مناسب برای اقامت افراد بی سرپناه شد.

وی تصریح کرد: مرکز سرپناه شبانه برای اسکان افراد معتاد که از خانواده ها طرد و امکان سپری کردن خانه را در شب نداشتند یک وظیفه انسانی و اخلاقی بود و از طرفی پدیده نامناسب کارتن خوابی در سطح شهر برچیده می شد.

کسرایی فر افزود: یکی از عوامل زمانبر ایجاد سرپناه شبانه در سبزوار، انتخاب مکانی مناسب بود چون شهروندان با راه اندازی چنین فضایی در سطح محله ها مخالفت می کردند از طرفی مکانی که معارض و شکایت نداشته باشد سخت بود.

وی گفت: با همیاری شهرداری و شورای شهر مکان آرامستان قدیمی شهر سبزوار به پیشنهاد ستاد بازآفرینی شهرداری رسید در ابتدا بهزیستی مخالف راه اندازی گرمخانه در آن مکان بود چون شأن و شخصیت افراد مهم است.

کسرایی فر افزود: به دلایلی ناچار شدیم بخش از فضای اداری و دیگر بخش های آرامستان قدیمی شهر را برای ایجاد گرمخانه آماده کنیم و پس از تغییرات کامل ساختمان از سوی موسسه با این مکان موافقت شد.

وی گفت: برای تجهیزات این واحد علاوه بر ۱۷۰ میلیون ریال کمک دولتی اداره بهزیستی ۵۰۰ میلیون ریال نیز از سوی مؤسسه هزینه شد.

کسرایی فر افزود: در این سرپناه علاوه بر تأمین محل خواب، امکانات استحمام، پوشاک، ملحفه، توزیع یک وعده شام و یک صبحانه ساده داریم و افراد در صورت لزوم به اورژانس و مراکز بهداشتی ارجاع داده میشوند.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای اداره بهزیستی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است، تصریح کرد: کلاسهای آموزشی برای آنها برگزار میشود و در صورت امکان زمینه ارتباط آنها را با خانواده ها فراهم میکنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *