بازآفرینی شهری سبزوار، الگوی منطقه‌ای

جوادباشتنی

مناطق حاشیه شهرها با نگاه توانمندسازی مردم بازآفرینی شود

 به گزارش هفته نامه هفت قلم سیزوار/معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز در این نشست گفت: اجرای طرحهای بازآفرینی در مناطق هدف و حاشیه شهرها اجتماعی محور و با هدف توانمند سازی فرهنگی و اقتصادی مردم مورد توجه است.

حسین ابراهیمی افزود: حاصل این نشست‌ها انتقال تجربیات  است که ستاد بازآفرینی  سبزوار به همت اعضای آن، خرد جمعی و حمایت های مردمی ستاد موفق و کارآمد محسوب می شود.

وی اظهار داشت: آنچه منجر به ارتقای  زیرساخت ها و خدمات در مناطق هدف شهر سبزوار شده در واقع پای کار بودن شهروندان بوده و نهادهای مردمی تسهیل گری را بر عهده داشته اند.

 ابراهیمی گفت: شهر سبزوار در حوزه بازآفرینی سبزوار پیشگام است و  دبیرخانه ترویج بازافرینی منطقه ۵ کشور  در این شهر راه اندازی شده است برای موفقیت سبزوار در اجرای طرحهای بازآفرینی عوامل زیادی دخیل بوده که  نحوه برنامه ریزی مدیریت شهری، تکالیف دستگاه اجرایی، برنامه زمانبندی، رفتارها و کنش های اجتماعی  و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی از این موارد بوده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار گفت: بهره گیری از  ظرفیت های مختلف دستگاههای  در اجرای  طرح‌های بازآفرینی مناطق حاشیه‌ای این شهر منجر به  توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان این محلات  شده است.

  سبزوار، پس از مشهد رتبه دوم حاشیه نشینی را در خراسان رضوی دارد. این شهر از جمله شهرهایی است که با مساله سکونتگاه غیررسمی مواجه است و نزدیک به ۷۰ هزار نفر از جمعیت این شهر در سکونتگاه‌های غیررسمی، که دور تا دور آن را فرا گرفته است، زندگی می کنند.

 ۸۰۰ هکتار از گستره سه هزار و ۷۵۴ هکتاری شهر سبزوار سکونتگاه غیررسمی یا حاشیه و بافت های تاریخی و فرسوده است و محدوده شرق کال عیدگاه، بزرگترین کانون اسکان غیررسمی شهر سبزوار هم از نظر جمعیت و هم وسعت محسوب می‌شود.

بازآفرینی شهری سبزوار الگویی منطقه ای/حاشیه نشینی معضل روزانه و تهدید فردای شهرها

مسئول دبیرخانه ستاد بازآفرینی محلات هدف سبزوار گفت: سبزوار یک از شهرهای پیشرو کشور در موضوع بازآفرینی محلات هدف است و در واقع مسیری  ۸ ساله  را د راین فرآیند پیموده است.

مهدی برزویی در نشست مشترک بازآفرینی شهرهای سبزوار و قوچان افزود: طرح های مختلف عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، خدمات شهری و فرهنگی با رویکرد بهسازی بافت و توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی ساکنان محلات هدف شهر سبزوار اجرا شده که منجر به ارتقاء توانمندی و خدمات شهری در محلات هدف و حاشیه شهر شده است.

وی اظهار داشت: حاشیه نشینی یکی از چالشهای شهری کشور طی سه دهه گذشته قلمداد می شود که وجوه کالبدی،مسکن، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، بهداشتی و  امنیتی را در  خود جای داده و حاشیه نشینی به معضل روزانه و تهدید فردای شهرها تبدیل  شده است.

مسئول دبیرخانه ترویج بازآفرینی منطقه ۵ کشور گفت: در حوزه بازآفرینی عمل به نظرات و  توصیه های علمی و آکادمیک امکان پذیر نیست چون متغیرات شهری نیازمند بهره گیری از تجربیات آموزنده دیگران است. ابتکارات محلی در شناسایی مشکلات محلات سریع ترین و ارزان ترین روش برای مدیریت بخش‌های ناکارآمد محسوب می شود و  نشست بازآفرینی دو شهر سبزوار و قوچان با  احساس به این نیاز طراحی‌شده که با  تبادل اندیشه عوامل بازآفرینی دو شهر ، بازدید طرحهای اجرایی ودیدار با شهروندان به ارتقای توانمندی  دو شهر  منجر شود. مفهوم بازآفرینی در سبزوار تبدیل به اقدام مشترک و مصوب شده است که پس از مصوبه استانی مجموعه اقدام مشترک دستگاههای اجرایی برای بهسازی مناطق هدف تسریع می شود.

 ارتقای هویت مکانی مناطق حاشیه شهر سبزوار

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز گفت: با اجرای طرح های بازآفرینی شهری  هویت مکانی مناطق حاشیه این شهر  ارتقا یافته است.

رضا روشنفکر  افزود: یک پنجم جمعیت شهر سبزوار در مناط هدف و حاشیه شهر زندگی می کنند که فعالیت های چشمگیری طی سالهای گذشته صورت گرفته و سبزوار به عنوان دبیرخانه منطقه پنج کشور در حوزه بازآفرینی مشخص شده است که  انتقال تجربیات آن برای دیگر شهرها ارزشمند است.

 وی تصریح کرد: از جمله دو محله  کلاته سیفر و صالح آباد از مناطق پرجمعیت هدف شهری سبزوار است که  با اقدامات و فعالیت های اجرایی در مرحله گذر و  تبدیل به محلات بهره بردار قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: در واقع سبزوار ۸ محله هدف اصلی شامل کلاته سیفر، صالح آباد، قلعه نو دهراز، عیدگاه شمالی، عیدگاه میانی، عیدگاه جنوبی و  نیروگاه  و قدس دارد که عملیات جدولگذاری و آسفالت معابر در بیشتر این محلات اجرا شده است.

روشنفکر  افزود: هم اینک  ۱۷۰ کوچه خاکی در سطح شهر سبزوار وجود دارد که ۵۰ مورد در توحید شهر ۱۲۰ مورد در مناطق هدف است که   سازمان عمران  در سالجاری  آسفالت این معابر را در دستور کار قرار داده است.

 وی ادامه داد: اجرای پارک  ورودی شهر در شمال کلاته سیفر در مسیر جاده تهران مشهد، بازگشایی معابر، انجام فعالیت‌های اجتماعی، عملیات اجرایی کمربندی شمالی فاصله میدان سربداران و آیت الله علوی کمربندی پیامبر اعظم (ص)، عملیات عمرانی انتهای کال عیدگاه و کف سازی و پیگیری دیوار سازی، مرمت و بهسازی حاشیه آن به طول  ۵ کیلومتر در دستور کار سازمان عمران قرار گرفته و همچنین احداث پارک محله ها، احداث آتش نشانی و فضاهای آموزشی و فرهنگی در منطقه بهاران ( نیروگاه) برخی از فعالیت های ستاد بازآفرینی شهری با همیاری دستگاههای اجرایی است.

این عضوشورای اسلامی شهر سبزوار گفت: با توجه به حساسیت مناطق حاشیه شهر و ارتقای سطح خدمات شهری کمیسیون توسعه مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر ایجاد و و جلسات این کمیسیون بطور مستمر انجام می گیرد.

زیرساخت های مناطق حاشیه شهر سبزوار ارتقا یافته است

سرپرست شهرداری سبزوار نیز در این نشست بازآفرینی گفت: با اجرای اقدامات فراوان کالبدی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی زیرساخت های مناطق حاشیه شهر سبزوار ارتقا یافته است.

سیدعباس شبیری افزود: به منظور توانمندسازی همه جانبه شهر سبزوار، ستاد بازآفرینی شهری در سال ۱۳۹۴ راه اندازی شد و دستگاهای اجرای شهر در کنار شهرداری ایفای نقش نمودند.

 وی تصریح کرد: موضوع بازآفرینی شهری در سه حوزه  اقدامات اداری و ساختاری شامل راه اندازی دبیرخانه ستاد با تامین نیروی انسانی و تجهیزات اداری، ایجاد سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری و نیز اختصاص دو مکان استیجاری دفاتر محلی بازآفرینی در محله عیدگاه و نیروگاه و انتقال تجارب و دانش از سایر شهرهای کشور انجام شده است.

سرپرست شهرداری سبزوار نیز گفت: در کنار استقرار دبیرخانه ترویج بازآفرینی منطقه ۵ کشور با اختصاص پرسنل و تجهیزات، دو همایش ملی بررسی تجارب بازآفرینی شهری در محله ها و محدوده های هدف ایران، انتقال تجارب بازآفرینی شهری به خصوص تجارب ستاد بازآفرینی شهری سبزوار به فعالان ستادهای بازآفرینی با همکاری دانشگاه حکیم برگزار شده است.

شبیری با اشاره به اقدامات کالبدی و شهرسازی در محلات حاشیه شهر گفت:  ایجاد زیرسازی، آسفالت بیش از ۹۰ درصد شبکه معابر اصلی و فرعی  که در سال جاری با مصوبه شورا و تامین قیر رایگان بهسازی معابر خاکی محلات هدف تکمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین پارک های محلی در محلات حاشیه شهر به منظور بهره مندی از اوقات فراغت احداث و تجهیزات مورد نیاز آن تامین شده  است و  دو ایستگاهای آتش نشانی و احداث سالن  ورزشی و کتابخانه در محل نیروگاه و عیدگاه در کنار بازگشایی معابر محلات قلعه نو، کلاته سیفر، صالح آباد و نیروگاه و توسعه خطوط اتوبوسرانی اجرا شده است.

شبیری گفت: به منظور توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان محلات هدف نیز   تیم  های مشاوره و  روانشناختی  در حوزه های خانواده،  اشتغال و  کارآفرینی فعالیت می کنند.

در ادامه این جلسه علیرضا فخرآبادی رئیس شورای اسلامی شهر قوچان در نیز گفت:  نشست هم اندیشی بازآفرینی دو شهر سبزوار و قوچان با هدف تبادل اندیشه  و بهره گیری از تجربیات سبزوار  برگزار شده است اینکه در حوزه های جمع آوری فاضلاب در مناطق  هدف، ترافیک و زیرساخت های ترافیکی، آموزشی، بهداشت،زیرساخت‌ها و امور زیربنایی آب، برق، گاز و  مخابرات و ساماندهی مسیل‌ها و رودخانه‌ها  چه طرحهای در سبزوار اجرا شده است.

توسعه همه جانبه در عرصه های مختلف به منظور ارتقاء کیفیت خدمات هرچه بهتر در محلات هدف

  شهردار قوچان نیز گفت: بازآفرینی در واقع فرایند توسعه همه جانبه در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کاربردی به منظور ارتقاء کیفیت خدمات در محلات هدف است. بازآفرینی برنامه اقدام مشترک در حوزه شهر ی که صرفا وظیفه شهرداری نیست همیاری دستگاه‌های اجرایی و  مشارکت  آنها و اینکه بخشی از هزینه های خود در محدوده بازآفرینی هزینه نمایند تا  توانمندسازی در تمامی ابعاد محلات هدف رخ دهد.

شهردار قوچان گفت: عمده محلات حاشیه شهر قوچان در مرکز شهر متمرکز است که  با توجه به شبکه شطرنجی در هم تنیده و عرض کم مشکلاتی ایجاد کرده است همچنین  روستاهای  بزرگ متصل به شهر قوچان سبب بروز مشکلاتی در این حوزه شده است بخشی از بافت تاریخی که در بافت ناکارآمد مرکز شهر است که ضوابط میراث فرهنگی اجرای طرحهای بازآفرینی را دشوار کرده است.

شهردار قوچان افزود: نشست های ستاد بازآفرینی این شهر تبدیل به اقدام مشترک و مصوب شده است که پس از مصوبه استانی مجموعه اقدام مشترک دستگاههای اجرایی  برای بهسازی  مناطق هدف تسریع می شود. / جوادباشتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *